20170501_163601

Kaksi keinoa liikkua kun aika on kortilla

Olen pitkään liikkunut säännöllisesti ja harrastanut liikuntaa melkein päivittäin. Viikkoni täyttyvät usein kamppailulajiharjoituksista, kuntosalilla pullistelusta ja pyöräilystä. Välillä olen hurja ja lähden juoksulenkille tai kokeilen uutta urheilulajia. Aikuisille tarkoitettuja liikuntasuosituksia ja testejä niiden toteutumisen seuraamiseksi olen esitellyt eri ryhmille ja muistanut aina kertoa, että liikunnan lisääminen suosituksia suuremmaksi, hyötyliikunta mukaan lukien, voi tuoda enemmän terveyshyötyjä.

Nyt päivät ovat kuitenkin olleet sen verran kiireisiä, etten ole ehtinyt liikkumaan entiseen tapaan. Päivisin ei ole ollut aikaa ja iltaisin on ollut tärkeitä menoja. Niinpä liikunnan määrä on selkeästi vähentynyt, mikä aiheuttaa levottomuuden, mutta samalla myös suurempaa väsymyksen tunnetta. Viikonloppuisinkin ovat päivät olleet täyteen buukattuja, lähinnä kotona tietokoneella työvuorien purkamisen muodossa.

Olen kuitenkin pyrkinyt pitämään kiinni siitä, että hyötyliikuntaa kertyisi jokaiseen päivään. Arkisin pyöräilen vajaan puolen tunnin matkan toimistolle, niin sateella kuin auringonpaisteessa, vaikka välillä tuntuu ettei jaksaisi. Jos joudun kulkemaan junalla Helsingistä lähipaikkakunnalle, pyrin kulkemaan puolen tunnin matkan asemalle jalan. Niinpä saan noin tunnin hyötyliikuntaa, tai toisin ajateltuna aktiivisia tunteja joka arkipäivä. Se lohduttaa, kun tiedän, etten illalla pääse liikkumaan koulutusten, kokousten ja rästiin jääneiden töiden vuoksi.

Viikonloppuisin tilanne on eri, kun toimistolle ei tarvitse lähteä. Silloin voisin jäädä päiväksi sisälle työskentelemään. Hyötyliikuntaa ei silloin kertyisi. Yksi syy kuitenkin houkuttelee happihyppelylle: heräävä luonto.

20170426_193518

On lumoavaa katsoa, kun harmauden keskeltä nousee kukkasia nurmikolle tai vihreää keskelle kaupungin puistoa. Olen jo muutamana keväänä kerännyt nuoria nokkosia muun muassa lättyihin, smoothieihin ja leipätaikinoihin. Kevät on siihen parasta aikaa, sillä silloin nokkosten maku on mieto eivätkä ne pistä. Viikonloppuisinkin pääsen siis pitämään hengähdystaukoja ja lähtemään edes hetkeksi ulos luontoon. Sen jälkeen työtkin luistavat taas paremmin.

20170426_192908

Näin kamppailulajia harrastavana miehenä tuntuu välillä huvittavalta, että kevään parhaita hetkiä ovat ne, kun kyyristelen villiyrttejä keräilemässä ja kukkia ihastellessa. Hetket ovat kuitenkin lupauksia kesästä ja ne tuovat toivoa usein hitaastikin etenevään kevääseen. Kesällä liikuntaakin taas kertyy päivään kuin itsestään, kun ulos oikein haluaa mennä. Talvisin, kun ulkoilu ei niin innosta, yritän muistaa että passiivisuuden välttäminen voi ajatusleikkinä toimia paremmin kuin liikunnan lisääminen. Hyötyliikunta on parhaita keinoja lisätä aktiivisia tunteja päivään.

 

Faktat

Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *