5 + 1 askelta (vaaka)kapinaan

Kuulutko sinä niihin, joille tulee lomilta arkeen palattuaan tarve jälleen kerran aloittaa se parempi elämä: syödä terveellisemmin, lopettaa tupakointi, pudottaa painoa, liikkua enemmän, stressata vähemmän ja/tai löytää uusi harrastus?

Jos kaipaat muutosta elintapoihisi, mutta et tiedä miten pääsisit liikkeelle, kokeile esimerkiksi Vaakakapinaa. Nimestään huolimatta palvelu ei keskity pelkästään painonpudottamiseen ja laihduttamista sen asiantuntijat suorastaan vastustavat. Poimin tähän erään mahdollisen polun tutustua palvelun sisältöön ja löytää oma tie muutokseen.

1. Oletko valmis muutokseen?

Koska pysyvän elämänmuutokset tekeminen ei koskaan ole helppoa, selvitä ensin oletko todella valmis uuteen. ”Kun muuttumattomuuden kipu kasvaa suuremmaksi kuin muutoksen tuoma kipu, on aika tehdä muutos.”

Lue lisää artikkelista: Miksi ihmeessä omien elämäntapojen muuttaminen on niin vaikeaa? 

2. Valitse sopivat tavoitteet

Kun olet päässyt itsesi kanssa yhteisymmärrykseen muutoksen tarpeellisuudesta, on aika miettiä miten siihen päästään. Koska mikään merkittävä muutos ei tapahdu yhdessä yössä, ei kerralla kannata haukata liian isoa palaa. ”Kaikkien tavoitteiden ja unelmien saavuttamiseen tarvitaan matkan kulkemista; eri välitavoitteita.”

Lue lisää artikkelista: Liian suuri tavoite lannistaa! – Miten valitset oikean kokoisen tavoitteen itsellesi?

3. Älä ole mustavalkoinen

Mustavalkoisuus ei ylipäätään ole paras tapa selvitä monisävyisessä ja keskeneräisessä maailmassa. Erityisen hankalia se tekee muutoksista, koska ne vaativat joustavuutta. ”Elämäntapamuutoksessa on aina kyse oppimisesta. Älä siis yritä olla onnistuja, vaan ryhdy oppijaksi.” Muista myös että repsahdukset ovat osa muutosprosessia. ”Sahaaminen on hyvä uutinen! Siitä voi olla iloinen: hahaa, olen muutoksessa!”

Lue lisää artikkelista: Oletko ääripäiden ihminen? Mustavalkoisuus ei toimi – näin opit joustavaksi 

4. Kokeile käytännön vinkkejä

Itse muutosprosessin tukemisen lisäksi Vaakakapina tarjoaa käytännön vinkkejä niin hyvään ravintoon kuin liikkumisen lisäämiseenkin. Palvelusta löytyy tietoa esimerkiksi ateriarytmistä, kehon näläntunteen kuuntelemisesta, vinkkejä liikunnan aloittamiseen ja toisaalta suorituskeskeisen ”pakkoliikunnan” välttämiseen.

Lue lisää osioista Syöminen  ja Liikkuminen

5. Muista mielihyvä

Kestävän elämänmuutoksen tavoitteena on aina hyvinvoinnin lisääminen. Se ei onnistu ilman palkintoa. Kysy siis itseltäsi säännöllisesti ”Teetkö asioita, joista juuri sinä nautit? Sellaisia asioita, jotka tuottavat juuri sinulle mielihyvää?”

Lue lisää artikkelista: Hyvinvointi on puheen lisäksi myös tekoja

+ 1. Ne uudet harrastukset

Aivot rakastavat vaihtelua ja uuden oppimista. Uusi harrastus myös piristää mieltä ja tuo väriä arkeen. Hyvä keino etsiä ja kokeilla uusia asioita ovat verkkokurssit. Miika Rautiainen esitteli viime syksynä omassa blogissaan 10 erilaista verkkokurssia. Itse päädyin niiden joukosta kokeilemaan nettijoogaa ja hurahdin välittömästi. Ehkä sinäkin löydät sieltä jotakin

 

Faktat

Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *