Valohoito

Valoa pimeyteen

Moni kärsii kaamosväsymyksestä vuoden pimeimpään aikaan. Yöuni ei millään tahdo riittää ja aamulla unihiekka ei karise silmistä. Etenkin syksyisin kun päivätkin voivat olla harmaan hämäriä tuntuu, ettei piristävää valoa saa mistään.

Osa kaamosoireista kärsivistä saa apua kirkasvalohoidosta. Se kannattaa ajoittaa aamuun, jolloin herää paremmin ja virkistyy alkavaan päivään. Jotkut käyttävät kirkasvalolamppuja pitkin päivää, esimerkiksi työpisteellä. Tällöin valoa ei tarvitse suunnata suoraan kasvoihin, vaan pienempikin annos riittää, kun vaikutusaika on pidempi.

Kirkasvalon lisäksi on hyvä huomioida elimistön sopeutuminen erilaisiin valaistuksiin. Kirkas valo aamulla virkistää, mutta illalla pehmeämpi valaistus virittää sekä mielen että ruumiin yöunille ja nukahtaminen on helpompaa. Pimeimmän vuodenajan iltoihin sopiikin hyvin kynttilöiden luoma tunnelmavalaistus.

Jouluna voi myös henkisesti jo alkaa virittyä valon lisääntymiseen, onhan päiväkin jo pari kukonaskelta pidentynyt.

Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *