Kehonhuollon täsmävinkit

Istumme nykyään paljon ja suurin osa päivästä kuluu passiivisessa olotilassa, sillä istumista kertyy helposti. Kehomme ei kuitenkaan ole tähän sopeutunut, jonka vuoksi fyysinen aktiivisuus ja myös kehonhuolto nousee tärkeään osaan. Useimmilla meistä on vartalossa välillä jonkinlaisia kiputiloja. Niiden ehkäisyyn ja hoitoon pääsee jo kuudella täsmäliikkeellä pitkälle.

Näin vältät passiivisuutta ja lisäät aktiivisia tunteja päivään

Alkuun muutama kylmä fakta. Istumme paljon. Aikuiset ovat päivästä ylivoimaisesti suurimman osan paikoillaan, pääosa ajasta menee istuen. Fyysisesti aktiivisia olemme alle neljäsosan valveillaoloajasta. Passiivista aikaa kertyy helposti, sillä useimmat tekevät kevyttä työtä, kulkevat työ- tai koulumatkat autolla tai julkisilla ja vapaa-aika kuluu pääosin istuessa. Samaan aikaan tiedetään, että liikkumattomuus, erityisesti pitkäaikainen istuminen on terveydellemme myrkkyä,…

Kohti kivutonta elämää – eroon niskajumeista

Joskus mietin miten vaikeaa on sellaisen henkilön elämä, jolla on esimerkiksi sairauden takia jatkuvia kipuja. En osaa edes kuvitella millaista se on. Tavallaan olen kuitenkin elänyt niin. Olen kärsinyt pikkuhiljaa pahentuneista niska- ja hartiaseudun vaivoista jo yli vuosikymmenen, enkä enää muistanut millaista oli olla täysin kivuton.