Empatia on uusi musta

Sanotaan, että ihminen tarvitsee nykyaikana poikkeuksellisen paljon itsekkyyttä. Vahvimmat nousevat pyramidin huipulle. Jos olet liian empaattinen, et voi ikinä nousta kärkeen. On aika kääntää pyramidi päälaelleen.

Nimittäin ilman empatiaa et pärjää.

Kaksi kolmasosaa suomalaisista on työllistynyt palvelualalle. Nämä ovat siis sellaisia duuneja, joissa tuotetaan jotakin aineetonta tai aineellista muille ihmisille. Esimerkiksi ruokaa, www-sivuja, bussikuljetuksia, hiustenleikkuuta tai kirjanpitojärjestelmiä.

Kun palvelua tehdään muille, saadaan paras lopputulos ymmärtämällä käyttäjän tarpeita. Se vaatii eläytymistä toisen asemaan: ymmärtämistä maailmaa hänen lähtökohdistaan ja asenteistaan käsin.

Miten saamme tehtyä tästä nettisivusta mahdollisimman intuitiivisen käyttäjille?

Jos pitäisimme kampaamon auki töiden jälkeen ja tarjoamme kahvit sisään tullessa, eikö asiakkaalle tulisi arvostettu fiilis?

Tätä kutsutaan empatiaksi. Siinä ymmärretään, että palveluiden tarkoitus on palvella ihmisten tarpeita. Esimerkiksi Applen filosofiassa on ollut tehdä mahdollisimman helppokäyttöisiä tuotteita. Alkuperäisessä iPodissa haluttiin saada jokainen asetus ja kappale maksimissaan kolmen valinnan päähän. Kuuluisaksi tullutta kosketusrullaa pystyi selaamaan luonnolliselta tuntuvalla pyörivällä liikkeellä.

Käyttäjälähtöisyys vei Applea vahvaan voittokulkuun. Ihan samalla tavalla se voi nostaa minkä tahansa muunkin palvelun uuteen nousuun.

Haemme ”hyvää tiimityöntekijää”

Suomalainen ihannetyöntekijä on kokenut huiman murroksen. Vielä sotien jälkeen palkkatyöntekijän prototyyppi oli ruumiillista työtä kestävä ammattimies. Tämän päivän työmarkkinoilla etsitään ”hyviä tyyppejä”. Ammattitaidon lisäksi vaaditaan joustavuutta ja tiimityötaitoja. Tämä selviää Työterveyslaitoksen uudesta kirjasta, joka on otsikoitu ”Suomalainen työntekijyys 1945-2013”.

Samalla kun ammatit ovat koneellistuneet Suomessa, palveluiden osuus kansantaloudessa on kohonnut. Osuuden ennakoidaan kohoavan entisestään. Se tarkoittaa sitä, että kaikilta meiltä vaaditaan tavalla tai toisella empatiaa. Empaattinen tyyppi on joustava ja pärjää tiimissä.

Älä siis häpeile olla empaattinen. Se tarkoittaa sitä, että pärjäät nykyaikaisessa työelämässä. Sinulla on juuri niitä taitoja, mitä työnantajat ja asiakkaat haluavat. Muista kuitenkin samalla pitää huolta itsestäsi. Olethan elämäsi arvokkain ihminen.

Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *