Haluatko eroon niskakivuista? Se onnistuu parhaiten tennispallon avulla

Kuntosaleille on viime aikoina ilmestynyt omituisia pötkylöitä, joiden huhutaan olevan kuuminta muotia maailmalla. Etäisesti Michelin-ukkoja muistuttavilla pötköillä on tarkoitus rullailla kipeät lihakset kuntoon. Samalla ehkäistään kuulemma urheiluvammojen syntymistäkin. Kätevää, eikö?

Kyse on tietenkin niin sanotusta Trigger Point -hieronnasta, jota tuntuvat suosivan nyt kaikki huippu-urheilijoista lifestyle-bloggaajiin. Pötkön avulla hierotaan niin kutsuja Trigger-pisteitä. Ne ovat lihassäikeiden solmukkeita, joissa useat lihassyyt ovat supistuneet. Tämä johtaa lihasten jännittyneisyyteen, joka puolestaan oireilee lihaskipuina.

Pötkylän nerokkuus piilee siinä, että sen avulla on mahdollista antaa itse itselleen hierontaa. Sinänsä konsepti on mahtava – mutta voisiko tämän kaiken tehdä halvemmalla kuin esimerkiksi SATS-kuntokeskuksen Trigger-jumpassa kymmenien eurojen kuukausihitaan?

Vastaus löytyy tenniskentiltä. Kaikkein loistavin tuntemani kotihieroja on nimittäin tuttu ja turvallinen tennispallo. Se on kuin kuntosalilta tuttu rulla, mutta minikoossa.

Ensin hierottavan on paikannettava itsestään hoitoa vaativa Trigger-piste. Se ei ole järin vaikeaa, sillä kipeät pisteet kyllä löytyvät esimerkiksi hartioiden alueelta helposti, kun lihaksia hieman sormeilee: jos jossakin kohtaa lihaksistoa tuntuu kevyesti painettaessa pistemäistä kipua, olet suurella todennäköisyydellä oikeilla jäljillä.

Pisteen löydyttyä et tarvitse muuta kuin pallon ja jotakin, mihin nojata – esimerkiksi lattian, seinän tai vaikkapa auton istuimen. Aseta pallo kipeän lihaksen kohdalle itsesi ja alustan väliin ja nojaudu palloa vasten, kunnes tunnet pientä kipua lihaksessa – hieman saman tapaista kuin tuntisit kunnon hieronnassa. Pysy asennossa muutaman sekunnin ajan, rentoudu ja toista hetken päästä uudelleen.

Pallon huono puoli on, ettei se varsinaisesti osaa hieroa – ainoastaan painautua kipeän lihaksen kohdalle juuri sopivalla tavalla. Hieronnan kaltaista olotilaa voit kuitenkin tavoitella liikuttamalla itseäsi kevyesti puolelta toiselle, jolloin pallo osuu aavistuksen eri kohtiin lihasta. Kirjoitettuna tämä saattaa kuulostaa absurdilta, mutta kannustan kokeilemaan: muutaman harjoituksen jälkeen palaset loksahtavat paikoilleen, ja alat ihmetellä, mikset ole koskaan aiemmin keksinyt tehdä tehdä samaa temppua.

Tietenkään tennispallo ei ole sama asia kuin tarkoitukseen suunniteltu rulla, mutta hätäapuna se ajaa asiansa erinomaisesti. Toisin kuin möhkälemäinen rulla se myös mahtuu taskuun tai käsilaukkuun. Siksi se kulkee kätevästi mukana vaikkapa töissä. Kaikkein jumittavinkin päivä tuntuu paremmalta, kun välillä saa lihaksensa hiukan rennommiksi.

Eikä tennispallo sitä paitsi koskaan ole turha ostos. Suosittelemme erityisesti lasten, koirien ja kilpaurheilun ystäville!

Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *