Iltaviskimiehen pohdintoja

Päättyvänä kesänä minulta kysyttiin, millainen on minun suhteeni alkoholiin. Vastasin olevani nykyisessä elämäntilanteessani iltaviskimies.

Kun päivät kuluvat työn ja illat reippaan puolitoistavuotiaan merkeissä, on myöhäisilta oikeastaan ainoa aika jolloin minkäänlainen ”suhde” on edes mahdollinen. Siispä yhtenä tai kahtena iltana viikossa kaadan itselleni viskin ja istahdan olohuoneen nojatuoliin pohtimaan kuluneita päiviä: rauhoittumisrituaaliksi sitä voisi kai kutsua. Viski rentouttaa, joskus luen, joskus katson hajamielisesti televisiota – ja pian onkin aika suunnata nukkumaan.

Juhlimisen ja yhteisten kokemusten etsimisen ohella rentoutuminen ja stressin purku ovatkin yleisimpiä syitä käyttää alkoholia. Kohtuullisessa määrin alkoholi onkin tähän tarkoitukseen aivan hyvä väline. Hyvä nyrkkisääntö olisi kuitenkin, että elämässä olisi hyvä olla myös muita rentoutumiskeinoja joista valita. Muuten käy helposti niin, että kun stressi lisääntyy – työssä on kiireinen aika, lapsi ei nuku kunnolla –, lisääntyy alkoholinkäyttökin kuin huomaamatta.

Useimpien ihmisten elämänrytmi on luonnollisesti sellainen, että rentoutumisen hetket usein osuvat lähelle nukkumaanmenoaikaa. Tällöin on hyvä muistaa, että vaikka alkoholi rentouttaakin, se on unilääkkeenä varsin kehno. Alkoholia ei tarvitse nauttia illalla kovinkaan paljon, kun se alkaa vaikuttaa unen laatuun – syvä uni kevenee ja unen palauttavuus heikkenee. Kaiken lisäksi alkoholille alkaa varsin nopeasti syntyä toleranssi: jos tänään nukahdan yhden lasillisen voimalla, tarvitsen ensi viikolla helposti jo kaksi. Jos siis unen päästä kiinni saaminen tuntuu hankalalta, kannattaa ratkaisua etsiä yleensä muualta kuin yömyssystä.

Entä jos oma alkoholinkäyttö tai siihen liittyvät tottumukset mietityttävät ja illan rentoutumisjuominen kuuluu omiin juomatapoihin? Jos ilta kotisohvalla tuntuu usein venähtävän lasillisesta kahteen ja kolmeen, on se selvä merkki, että iltaviskit kannattaa lopettaa kokonaan ainakin vähäksi aikaa. Alkoholin univaikutusten vuoksi iltajuomisen määrät on myös järkevää pitää joka tapauksessa erittäin maltillisina – itselläni vastuu pikkumiehestä, yölläkin, onkin tehokas pidäke.

Ja vähintäänkin on hyvä pohtia, löytyisikö rauhallisempaan tunnelmaan muitakin teitä kuin baarikaapin oven kautta – vaikkapa vain yhtenä iltana viikossa. Mutta aina silloin tällöin: malja menneelle päivälle ja onnea tulevalle – joskus se on aivan paikallaan.

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *