Lapinlahden sairaalan lähellä oleva kaunis luontomaisema

Kävely on ihanaa!

Myönnetään heti aluksi: olen äärimmäisen huono harrastamaan liikuntaa. Rakastan terveellistä ruokaa ja syömistä hyvin. Rasittavan liikunnan harrastajana olen ollut laiska.

Minut saa parhaiten liikkeelle hyötyliikunnalla. Liikuntasuoritusta täytyy motivoida jollakin porkkanalla. Sellainen voi olla esimerkiksi viiden kilometrin päässä oleva ostoskeskus, jossa olisi kiva käydä pitkästä aikaa.

Kävely on tällä hetkellä suosikkiliikuntamuotoni. Se on halpaa, turvallista ja rauhoittavaa. Metsäpoluilla saa nauttia raikkaasta ilmasta ja metsän äänistä. Ehkä ottaa pari kuvaa kameralla. Kävellessään huomaa ympärillään kauniita yksityiskohtia, jotka menisivät täysin ohi vauhdikkaammassa kyydissä.

Kävely on myös suomalaisten suosikki liikuntamuoto. Sitä voi harrastaa missä ja milloin vain. Askeleita kerääntyy aivan huomaamatta. Päivittäisiin askareisiin kuluu 3 000 – 5 000 askelta. Tähän kun lisää puolen tunnin kävelylenkin, saa kasaan maagiset 10 000 askelta.

Miksi 10 000 askelta päivässä on tärkeä tavoite. Pääsemällä siihen saa aikaan myönteisiä vaikutuksia muun muassa elimistön sokeri – ja rasva-aineenvaihdunnassa. Näiden vaikutukset kuitenkin kestävät korkeintaan kaksi vuorokautta, joten olisi tärkeää ottaa reippailu osaksi päivittäisiä rutiineja.

Pitkällä aikavälillä 10 000 askeleesta saa lisää hyötyjä:

  •  verenpaine laskee (2 kk)
  •  leposyke laskee (2 kk)
  •  kestävyyskunto kohoaa (3 kk)
  •  kolesteroliarvot paranevat (6 kk)

Älypuhelin on kävellessä erinomainen apuväline. Sen avulla ei eksy, vaikka menisi kauaksi kotinurkiltaan. Syöttämällä sovellukseen sopivan määränpään, reittiohjeet auttavat kävelemään perille. Samalla tulee tietoisemmaksi omasta asuinympäristöstään ja oppii tuntemaan uusia kiinnostavia paikkoja.

Kävely on myös erinomainen lajivalinta kohti rasittavampia liikuntamuotoja. Porttiteoriaa mukaillen aion syyskuussa lenkkeillä töihin arkipäivisin. Hölkättävää on noin kahdeksan kilometriä per suunta. Reitti kulkee upean Helsingin keskuspuiston halki. Kirjoitan haasteesta enemmän syksyn Pieni päätös päivässä -blogeissa.

Tulevaa odotellessa – raikkaita kävelylenkkejä lukijoille!

Lähdeaineistona:
Kävele kymppitonni päivässä (Kauneus ja terveys)

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *