Yksi elämä 2013

Kirkasvaloa pimeyteen

Pimeys ottaa lujille. Nukuttaa aamulla, päivällä ja illalla. Lisäksi stressinsieto heikkenee. Väsyneenä on vaikea keskittyä. Työteho alenee.

Kirkasvalolamput saapuivat markkinoille jo vuosia sitten, ja moni kokee niiden avulla saavansa helpotusta väsymykseen. Kirkasvalo pääsee silmän verkkokalvon kautta vaikuttamaan käpylisäkkeen toimintaan. Käpylisäkkeen tehtävänä on erittää unihormonia, melatoniinia. Sen tuotanto vähenee kirkkaan valon vaikutuksesta.

Kirkasvalossa kehotetaan oleskelemaan puolesta tunnista pariin tuntiin joka päivä. Tehokkaimmin valo auttaa aamulla.

Valon määrää mitataan lukseissa. Voidaksemme hyvin tarvitsemme vähintään 2500 luksin valoannoksen päivittäin yhdestä kahteen tunnin ajan.

Aurinkoisena päivänä valoa on 50 000–100 000 luksia, mutta pilvisenä talvipäivänä ulkona on vain 1000 luksia. Hyvin valaistussa sisätilassa valon määrä voi olla 500 luksia, mutta normaalisti kotiemme yleisvalaistus on vain 50–100 luksia.

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *