Kohti kivutonta elämää – eroon niskajumeista

Joskus mietin miten vaikeaa on sellaisen henkilön elämä, jolla on esimerkiksi sairauden takia jatkuvia kipuja. En osaa edes kuvitella millaista se on.

Tavallaan olen kuitenkin elänyt niin, tosin lievemmän kivun kanssa. Olen kärsinyt pikkuhiljaa pahentuneista niska- ja hartiaseudun vaivoista jo yli vuosikymmenen.

Noin joka kolmas suomalainen kärsii niska-hartiakivuista. Ylivoimaisesti yleisin syy vaivoihin on niskan ja hartioiden lihasjännitys, jonka aiheuttajia ovat fyysiset ja henkiset kuormitustekijät, erityisesti hankalat asennot töissä tai harrastuksissa. Niin minullakin.

Erityisesti oikea puoleni on ollut niin jumissa, että olkapäänikin on työntynyt paikoiltaan liian eteen. Olin tilanteessa, jossa pään ja käsien liikkuvuus oli alentunut, eikä päätä voinut enää kääntää ilman vihlovaa kipua. Jokainen pään ja käsien liike tuntui niskassa ja hartioissa. Asiaa ei myöskään auttanut hampaiden narskuttelu, josta kirjoitin aiemmin. Tätä oli jatkunut jo niin pitkään, että olin osittain turtunut kipuun, enkä enää muistanut millaista oli olla täysin kivuton. Aina ajoittain yltynyt kipu teki minut kuitenkin väsyneeksi ja ärtyisäksi.

Yritin useaan otteeseen helpottaa oloani hierojakäyntien sarjoilla, mutta ne antoivat vain hetken helpotuksen, rulla_ja_pallo_pienieivätkä kipupesäkkeet esimerkiksi lapojen välistä lähteneet. Kun koko päivän istuu tietokoneen ääressä ja jännittää hartioita, ei hieronta ratkaise ongelmaa.

Kävin myös treenaamassa lihaksiani kerran viikossa body pump -tunneilla, joilla nostellaan painoja musiikin tahdissa. Tunnit kuitenkin vain pahensivat niskan ja olkapäiden kipuja. Olin kuullut hyvää myös Alexander-tekniikasta, sehän perustuu oikeiden liikeratojen ja asentojen opetteluun, jotka ei rasita lihaksia väärin. Kokeilin sitäkin ja parin viikonloppukurssin jälkeen olo olikin tosi hyvä. Tuntui, että osa lukoista aukeni. En kuitenkaan itse onnistunut ylläpitämään hyviä vaikutuksia ja säännölliset käynnit ohjaajan luona ylittivät maksukykyni. Niihinhän ei saa edes Kela-korvausta.

Olin taas neuvoton. Vaikka kuinka yritin kiinnittää huomiota asentooni töissä ja vapaa-ajalla, en onnistunut välttämään jännityksiä. Lopulta kivut alkoivat tuntua niin sietämättömiltä, että menin fysioterapeutin vastaanotolle. Työterveyspalveluna sain kolme ensimmäistä käyntiä. Kohdalleni osui todella hyvä terapeutti, joka sai oloni paranemaan heti. Hän myös osasi neuvoa sopivat lihaskuntoliikkeet kuminauhan avulla, joilla olkapään väärää asentoa voisi korjata vahvistamalla olkalihaksia ja yläselkää ilman kipeytymistä aiheuttavaa vääränlaista rasitusta. Minun piti lisäksi venyttää rintalihaksia niiden ”pumppaamisen” sijaan. Aloin ahkerasti kahdesti viikossa tehdä näitä liikkeitä ja tehdä muutkin lihaskuntoliikkeet kotona tai salilla käsipainoilla body pumpin sijaan.

Huomasinkin, että lapojeni liikkuvuus lisääntyi ja ylävartalon lihasten voima kasvoi pikkuhiljaa. Myös olkapää alkoi siirtyä vähän parempaan asentoon. Kivut kuitenkin palasivat niskaan ja lapojen väliset kipupisteet pitivät
pintansa. Lopulta jouduin turvautumaan uudelleen fysioterapiaan. Nyt jouduin maksamaan käyntini itse ja Kela korvasi niistä pienen summan. Ensin tuntui, että uuden fysioterapeutin käsittelykään ei auttanut, vaan kivut pahenivat. Muutaman kerran jälkeen hän kuitenkin löysi oikeat keinot. Kokeilimme myös kinesioteippausta ja sain jälleen uudet, tällä kertaa niskan lihaksia vahvistavat, jumppaliikkeet. Samaan aikaan aloitin myös kuntosalillani kahdeksan kerran viikottaiset liikkuvuusharjoitukset. Näillä tunneilla opettelimme lihaskalvoja avaavan putkirullan käyttöä sekä erittäin tehokkaita venyttelyliikkeitä.

YLE_akuutti_putkirulla

Katso YLEn Akuutin ohjeet putkirullan käytöstä. Video löytyy tekstiartikkelin ohesta.

Nyt kun olen sinnikkäästi jatkanut kummankin fysioterapeutin minulle määräämiä lihaskuntoliikkeitä ja lisäksi rullaillut ja venytellyt jumejani parin kuukauden ajan, alan vihdoin saavuttaa selkeitä tuloksia. On todella uskomattoman hieno tunne, kun ei tunnu mitään. Vaikka kipupisteet edelleen ovat löydettävissä ja aina toisinaan myös kipeät akuuttijumit palaavat, on jatkuva kivun tunne hävinnyt ja päätä voi yleensä kääntää ilman vihlontaa. Vielä talvella en olisi uskonut tätä mahdolliseksi. Lähes kivuton elämä on myös kohentanut mielialaani ja lisännyt energisyyttäni todella paljon.

Lihasten jännityksistä johtuvien kroonistuneidenkaan kipujen kanssa ei siis ole pakko tottua elämään, vaikka niin olin jo alkanut uskoa. Ammattilaisten apua kannattaa hakea ja etsiä omalle keholleen sopiva työkalupakki. Lisäksi tarvitaan sitkeyttä, ilman säännöllistä työtä tuloksia ei synny. Eikä työ lopu, päätetyön tai muun yksipuolisen rasituksen vuoksi vaaravyöhykkeessä olevien lihasten kuntoa ja liikkuvuutta on ylläpidettävä jatkuvasti. Nyt minulla on kuitenkin hyvä syy tehdä niin.

Tuoreimman Liikkuva koulu -tutkimuksen mukaan niska-hartiakivut alkavat jo koulussa. Nämä vaivat usein seuraavat lapsuudesta aikuisuuteen ja ovat usein yhteydessä monenlaisiin muihin ongelmiin, kuten koettuun stressiin, masennukseen, alakuloisuuteen ja muihin tuki- ja liikuntaelinsairauksiin.

Asialle kannattaa siis tehdä jotain, niin lasten kuin aikuistenkin. Se on myös helppoa: enemmän liikuntaa ja vähemmän istumista ja älylaitteita. Bonuksena paranee myös aivoterveys.

Kokeile näitä:

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *