Kroppa kesäkuntoon – vielä ehdit!

Haluatko kehon, jonka kehtaa viedä uimarannalle tai oikeastaan mihin vain? Nyt on jo korkea aika alkaa valmistautua lähenevään rantakauteen. Biitsillä chillaaminen ja paidattomat puistopicnicit vaativat viikkojen, elleivät kuukausien valmistautumisen.

Kuten kaikki rantakuntoprojektit, toimii tämäkin lista nopeammin niille, joiden lähtötaso on hyvä jo valmiiksi. Älä kuitenkaan lannistu! Sinnikkäällä harjoittelulla saat varmasti tuloksia jo täksi kesäksi.

Kokeile ensin jokaista vinkkiä yhtenä päivänä. Kehittyessäsi voit yhdistää jopa kaikki harjoitukset yhdelle päivälle.

  1. Kehu itseäsi päivittäin. Jos löydät kehun sijaan kritisoitavaa, etsi tuplamäärä positiivisia piirteitä. Kirjoita kehut kalenteriin tai päiväkirjaan. Voit myös ottaa jokaisesta päivästä kertovan kuvan kehusi liitteeksi!
  2. Hemmottele kehoasi – viivy pitkään lämpimässä suihkussa, käy hieronnassa, joogaa, tee mitä vain sellaista, mistä kroppasi kiittää.
  3. Varaa riittävästi aikaa päivän jokaiselle ruokailulle. Suunnittele ateriat, jotka hemmottelevat kehoasi. Anna aikaa maistamiselle ja tunnustele, miltä syöminen tuntuu kehossasi.
  4. Valitse aamulla päälle lempivaatteesi. Ne, joissa näytät mielettömältä, joissa on mukava olla, jotka eivät purista ja joiden saumat eivät hankaa.
  5. Tee top-10 lista asioista, joita rakastat itsessäsi. Palaa katsomaan tätä listaa usein.
  6. Vältä mainosten, urheilu- ja naistenlehtien sekä TV:n katsomista. Jos kuitenkin joudut kasvotusten näiden kanssa, haasta iskulauseet jotka kyseenalaistavat upeutesi. Mieti parhaita ystäviäsi – oletko heidän seurassaan sisäisen vai ulkoisen kauneuden takia?
  7. Tapaa ystäviä, jotka saavat sinut tuntemaan olosi mahtavaksi ja joiden kanssa voit olla oma itsesi. Naura!
  8. Juhli osaavaa kehoasi. Kohota malja sille, että osaat tanssia tai uida, että kehosi osaa kertoa sinulle nälästä, kuljettaa happea raajoihisi, että voit matkustaa unissasi fantasiamaailmoihin, ja sille, että voit nauraa, itkeä ja kokea maailman omana itsenäsi.
  9. Keksi oma tapasi loistavuutesi arvostamiseen!

Päädyin viime viikolla selaamaan ”kehonrauhan vallankumouksen” Tumblr-blogia. Radikaalin itserakkauden ideologian innoittamana päätin pukeutua viikonlopun ihanassa kesäsäässä lyhyisiin shortseihin – siitä huolimatta, ettei oloni kehossani viimeaikojen painonnousun vuoksi ole niin mukava kuin haluaisin.

Uskon, että kehostaan huolehtii parhaiten silloin kun sitä rakastaa. Minun kehoni on voimakas, se jaksaa kantaa koko maailman painoa.

Faktat

Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Hei,

    Kuulin Sydänliiton viestinnän Eija Seppäsen kautta, että voisit sopia mukaan tähän juttuun (tai ehkä tiedät jonkun toisen):

    Kirjoitan Ilta-Sanomille artikkelia, joka käsittelee yksilöiden vastuuta omasta terveydestään. Ideana on tarkastella sitä, missä terveydellisissä asioissa kansalaiset voisivat/tulisi olla oma-aloitteisempia/aktiivisempia/vastuullisempia ja siten ehkäistä sairastelua ja sairauspoissaoloja.

    Huomioitavana olisi myös se, missä elintapasairauksiin liittyvissä asioissa yksilön kyvyt ovat rajallisempia kuin yleisesti ehkä uskotaan.

    Juttuun sopisi henkilö, joka on omilla elintapamuutoksillaan (esim. laihtumisella) kyennyt selkeästi vähentämään sairauspoissaolojaan sekä mahdollisesti myös lääkärissäkäyntiään ja lääkkeiden käyttöä.

    Taustalla, iällä tai maantieteellisellä sijainilla ei ole tässä erityisemmin väliä. Oleellisinta olisi, että haastateltava on elintapojen muutoksillaan pystynyt tekemään itsestään terveemmän, mikä heijastuu hyvinvoinnin lisäksi myös kustannusmielessä.

    Toivomuksena olisi myös, että haastateltavan voi valokuvata.

    Ohessa on neljä kysymystäni, joihin voi vapaamuotoisesti vastata. Vastaukset voi lähettää meiliini. Lähettäisin valmiin tekstin lopuksi tarkistettavaksi.

    1. Millainen on ollut pääpiirteissään oma elämäntaparemonttisi – millaisia tuloksia olet saavuttanut ja mitä se on vaatinut?

    2. Miten kohentunut teveydentilasi on näkynyt esim. sairauspoissaolojen, lääkärissäkäynnin ja lääkkeiden käytön näkökulmasta?

    3. Mikä sai sinut parantamaan elintapojasi – koitko esim. jonkinlaista syyllisyyttä tai passiivisuutta ”huonon terveyden” vuoksi – miten nämä tunnetilat näkyivät elämässäsi?

    4. Mitä mieltä olet yleisesti vaatimuksesta, että suomalaisten tulisi ottaa enemmän vastuuta omasta terveydestään (esim. terveydenhuollon kustannussyistä) – minkälaisten terveysvaivojen tapauksessa tämä on mielestäsi erityisen kannatettavaa ja missä terveyteen liittyvissä asioissa yksilöltä puolestaan ehkä vaaditaan liikaa?

    Olisi tosi hyvä jos saisin vastaukset ensi pe 14.8. aikana. lmoittaisitteko kuitenkin sitä ennen, mahtaisiko tällainen onnistua?

    Ystävällisesti,
    Lauri Seppälä
    Vapaa toimittaja
    lmsepp@gmail.com
    0407601575