Lepuuta silmiäsi taukojumpan avulla

Tietokoneruudun tuijottaminen saa silmät punoittamaan ja kutiamaan. Yksinkertainen taukojumppa auttaa silmiä jaksamaan. Silmät väsyvät, kun katse tarkentuu pitkään samalle etäisyydelle.

Katse olisi hyvä irrottaa kohteestaan useamman kerran tunnissa. Katso ulos, jos lähelläsi on ikkuna. Silmät saavat vaihtelua, kun etäisyydet muuttuvat. Kaukaisuuteen katselun jälkeen katse on hyvä siirtää aivan lähelle.

Silmien taukojumppaohjeita

  • Vie peukalo aivan nenän eteen niin, että silmät tuntuvat menevän kieroon. Sen jälkeen ojenna käsivarsi ja vie peukalo mahdollisimman kauas nenästä. Toista viisi kertaa kummallakin kädellä.
  • Peukaloa voi myös liikuttaa kasivarren mitalla vasemmalle ja oikealle silmien seuratessa liikettä. Pää pysyy paikallaan, vain katse liikkuu.
  • Piirrä näkymätön ympyrä ilmaan peukalolla ja anna katseen kiertää peukalon mukana. Tee molemmilla käsillä kolme kertaa.

Silmien rentoutusohjeita

Jumpan sijaan tai jälkeen silmiä voi rentouttaa harjoituksilla.

  • Peitä silmät käsilläsi ja nauti hetki pimeydestä.
  • Painele peukalolla nenänvarren ja silmän sisäkulman välissä olevaa kuoppaa. Silmät ovat kiinni ja liike kevyt.
  • Rypistele kulmakarvojasi. Se elvyttää verenkiertoa ja rentouttaa. Myös vinkkaus ja kulmien kurtistus kuuluvat hyvien ja helppojen harjoitusten joukkoon.

Linkki artikkeliin.

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *