Näin pääset alkuun meditaatiossa

Monilla elämän kiireisyys vie valtavan paljon energiaa. Ulkopuoliset paineet sanelevat, missä pitäisi olla, mitä pitäisi ajatella ja mitä tehdä. Ei ole aikaa itselleen. Hektisessä ympäristössä on vaikea rauhoittua ja keskittyä itseensä.

Milloin mä pääsen lomalle?

Milloin mä pääsen lomalle?

Paineita tulee usein ulkoa päin sekä omalta sisäiseltä ääneltä. Kaikkein helpointa on ottaa tilanne haltuun kuuntelemalla kehoaan ja vaikuttamalla sisäiseen ääneensä. Vähän kuin futiksessa ei kannata erottaa koko jengiä, vaan vaihtaa mieluummin koutsi.

Meditaatiota miettimässä

Mietiskeleminen muuttaa ja selkeyttää ajattelua. Se helpottaa stressinhallintaa.

Oman kehon kuuntelemiseen on monenlaisia tekniikoita. Meditaatio eli mietiskely on Wikipedian mukaan yksinkertaisuudessaan mielen harjoittamista. Se voi olla maallista tai uskonnollista mietiskelyä.

Aiemmin ajattelin, että meditaatio olisi todella vaikeaa. Se on kuitenkin aika simppeliä. Samalla tavalla kuin itsensä rauhoittaa joka ilta uneen, meditaation saloihin pääsee nopeasti.

Mieli leijuu, vaeltaa ja kirkastuu meditoidessa.

Mieli leijuu, vaeltaa ja kirkastuu meditoidessa.

Meditaation voi aloittaa vaikka kuuntelemalla omaa hengitystään. Tärkeää on olla läsnä hetkessä ja yrittää karkottaa häiritsevät ajatukset toisaalle. Mitä enemmän on meditoinut, sitä helpommin se onnistuu.

Sisään- ja uloshengitystä on rauhoittava kuunnella silmät ummessa. Tätä on helppo harjoitella kotiolosuhteissa.

Ei mul oo aikaa meditoida.” Aika usein kuultu fraasi. Mietiskelytauon voi ottaa vaikka bussipysäkillä onnikkaa odotellessaan.

Stressi on mieltämme vaivaava kuokkavieras. Meditoinnin avulla ikävät tunteet ovat taltutettavissa. Mietiskelyn ohella voi kokeilla itsehypnoosia, jossa vaikutetaan sisäiseen ääneen. Uusi ääni ei olekaan aina kritisoimassa tekemisiämme ja tuottamassa lisäpaineita.

Kaikissa meissä asuu pieni meditoiva munkki. Futisjoukkueen koutsin voi vaihtaa. Tärkeintä on vain päästä meditoinnissa alkuun.

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *