Nuku paremmin, elä kauemmin – kuusi kikkaa unen laatuun

Uni ei vaikuta vain aivojen toimintaan, vaan se on vuorovaikutuksessa myös esimerkiksi immuunijärjestelmämme ja aineenvaihduntamme kanssa. Helsingin yliopiston Sleep Team -tutkimusryhmä on paljastanut univajeen vaikutukset terveyteen. Tulokset selittävät ainakin osaksi sen, miksi univaje nostaa sydän- ja verisuonisairauksien ja tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Terveiden nuorten miesten uni rajoitettiin neljään tuntiin yössä viiden päivän ajan, normaalin työviikon kulkua jäljitellen. Ennen univajetta ja sen jälkeen osallistujilta otettiin verinäytteet. Tutkimusryhmä tunnisti geenit, joiden toimintaa univaje muuttaa eniten. Monien immuunijärjestelmän toimintaan liittyvien geenien ja geenipolkujen ilmentyminen lisääntyi univajeen aikana.

Mikä siis neuvoksi jos nukkuminen ei onnistu?

  1. Saata kehon lämpötila laskuun liikkumalla päivällä, hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa
  2. …tai saunomalla
  3. Vältä alkoholia, tupakkaa ja kahvia ennen nukkumaanmenoa
  4. Hallitse stressiä
  5. Pidä taukoa syömisen ja nukkumisen välillä
  6. Etsi itsellesi sopiva valoisuus, lämpötila ja taustamelun määrä
  7. Kokeile kirkasvalohoitoa

Kuva: Kenny Louie

Katso faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *