Nuku yösi paremmin – kännykän uniohjelmat analysoivat untasi

Vielä muutama vuosi sitten unen seuraaminen kuului laboratorioiden ja suurten anturien maailmaan. Viime vuosina markkinoille on kuitenkin tullut yhä enemmän kuluttajan kannalta helppoja vaihtoehtoja unen tarkkailuun.

Kaikki uni-appsit toimivat suurin piirtein samalla periaatteella. Latauksessa oleva kännykkä sijoitetaan petauspatjan alle. Ohjelma tarkkailee puhelimen liikkumista yöllä ja päättelee unen vaiheita. Täysin eksakteja tuloksia tästä ei saada, mutta riittävän tarkkoja kylläkin.

Kännykkä seuraa liikkeentunnistuksen perusteella unen vaiheita.

Kännykkä seuraa liikkeentunnistuksen perusteella unen vaiheita.

Yksi mieluisimmista puolista uniohjelmissa on se, että ne tarjoavat huomattavasti inhimillisemmän vaihtoehdon brutaaleille herätyskelloille. Herätys ei soi tasan tietyllä kellon lyömällä, vaan noin puolen tunnin aikajänteelle. Herätys tapahtuu, kun nukkuja on mahdollisimman valveilla.

Käyttämäni Sleep Cycle -ohjelma iPhonelle piirtää graafeja unenlaadusta. Käyttäjä näkee, mitkä ovat unenlaadun kannalta parhaat viikon päivät. Myös jokaisesta yöstä on saatavilla tarkkaa tilastografiikkaa.

Unenlaatua mitataan prosentteina. 70 – 80 prosentin unenlaatu tuntuu väsymyksenä verrattuna yli 90 prosentin öihin verrattuna. Noin kuukauden käytön perusteella voi todeta, että ohjelma on yllättävän tarkka mittauksissaan.

Ainoastaan parisängyssä nukkujat joutuvat olemaan tarkkana kännykän sijoittelun kanssa. On syytä olla hieman skeptinen, että seurassa nukkuessaan kännykkä mittaisi tuloksia tarkasti.

Kaikkein parhaimman hyödyn saa irti, kun käyttäjä alkaa analysoida iltarutiinejaan. Sleep Cycle -ohjelmasta voi kytkeä muistiinpanot päälle ja lisätä sopivia unenlaatuun vaikuttavia tekijöitä. Näitä voivat olla esimerkiksi ”iltasyöminen”, ”alkoholin nauttiminen ennen nukkumaanmenoa” tai ”valoisa makuuhuone”.

Ohjelma kertoo, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti ja negatiivisesti unenlaatuun. Taustamateriaalia tätä varten kannattaa kerätä pitkältä ajalta, jotta tulokset olisivat tarkka. Esimerkiksi itselläni ohjelma tällä hetkellä uskoo, että närästys vaikuttaisi positiivisesti uneni laatuun.

Mikäli käyttäjä ei tyydy ohjelman omiin graafeihin, Sleep Cyclessä datan voi muuntaa tilasto-ohjelmien ymmärtämään muotoon ja lähettää sen sähköpostiin. Tämä avaa suuret mahdollisuudet jalostaa ja analysoida unitietojaan tietokoneella.

Uniohjelma on auttanut minua ymmärtämään, kuinka nukun. Aiemmin en esimerkiksi tiennyt, että univaiheet aaltoilevat voimakkaasti läpi yön. Omien päätelmieni perusteella näyttäisi siltä, että mitä säännönmukaisemmin uni aaltoilee, sitä paremmin nukun. Jos yöhön sattuu yksi erityisen pitkä syvän unen vaihe, voi koko muun yön unirytmi sekoittua.

On todella mielenkiintoista, että tavalliset käyttäjät pystyvät tekemään tällaisia arkipäiväisiä päätelmiä unensa laadusta. Olkoonkin, että asiantuntijoiden näkemykset ovat tarkempia, on kiehtovaa kehittää omaa nukkumistaan kerätyn datan perusteella.

Ohjelma kertoo, mitkä viikonpäivät ovat unellesi parhaat.

Ohjelma kertoo, mitkä viikonpäivät ovat unellesi parhaat.

Suosittelen kaikkia lämpimästi ainakin kokeilemaan kännykkäohjelmaa oman unensa seuraamiseen. Arkisen datan avulla jokainen voi parantaa oman unen laatua.

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *