Onnen taidot

Onnellisuus on kummallista. Joskus se tunne, että on onnellinen tulee tosi voimakkaasti. Hymyilyttää, sisällä kuplii, harmaita asioita ei muista ollenkaan ja olo on säteilevä. Joskus taas on päiviä kun kaikki on mustaa, hiha tarttuu ovenkahvaan, kamat putoilee käsistä ja jokainen kanssaihminen on ärsyttävä.

Päätin testata hiihtolomalla Onnentaitoja, joiden avulla sanotaan onnellisuuden kasvavan. Koen olevani melko onnellinen, mutta testaaminen aina innostaa minua.

  1. Kiitollisuus -kirjoita tai ajattele 10 asiaa päivittäin, joista olet kiitollinen.
  2. Muistele hyviä asioita.
  3. Lopeta murehtiminen.
  4. Tee hyvää tekoja toisille.

Päätin tehdä testiä 3 päivää hiihtoloman alussa. Aloitin testin innokkaana ilman sen suurempia valmisteluja. Kirjoitin illalla kiitollisuuden asioita sängyssä pieneen vihkoon. Olimme yhden yön urheiluopistolla ja siellä hotellisängyssä kiitollisuuden aiheita löytyi helposti. Mutta oli hienoa huomata, että löysin näitä asioita paljon myös muina iltoina. Olin kiitollinen rakkaista ihmisistä, hyvistä hiihtokeleistä, parantuneesta olkapäästäni ja kassatädin ystävällisyydestä. Kun aloin miettimään päivän hyviä asioita, niitä on paljon. Ja kolmantena päivänä huomasin jo päivällä ajattelevani, että tästä voin olla illalla kiitollinen. Toimii.

Hyvien asioiden muistelu oli hankalampaa. Puhelimen valokuvien katselu oli hyvien asioiden muistelua, mutta kauemmas menevien hyvien asioiden muistaminen tuntui vaikealta. Kysyin äidiltäni ja ystävältäni, muistavatko he, milloin olen ollut erityisen onnellinen. Sain vastauksia, joita en osannut odottaa, hetkiä, jotka ovat pölyttyneet omassa mielessäni ja jääneet unholaan. Se oli upeaa, kuulla näistä muistoista toiselta ja saada itse kiinni taas lämpimästä tunteesta näihin asioihin liittyen. Se oli voimauttavaa ja päätin viljellä tätä keskustelua muillekin ystävilleni, kertoa heille milloin he ovat olleet mielestäni erityisen onnellisia. Oli mielenkiintoista ja ilahduttavaa kuulla toisen kertomana milloin itse on vaikuttanut onnelliselta ja miten se on ilmentynyt.

Murehtimisen lopettaminen oli vaikein näistä onnen taidoista. Olen mielestäni kehittynyt tässä jo nuoruusvuosista, mutta edelleen jotkin asiat aiheuttavat minussa murehtimisvyöryn. Duodecimin materiaalissa Martti Suosalo ohjeistaa; Sano itsellesi päättäväisesti Stop-nyt loppuu murehtiminen. Ja jollei se onnistu, anna itsellesi päivittäin puoli tuntia aikaa murehtimiseen ja muuten lopeta se. Tämä vaatii harjoittelua, koska huolen tunne on vaikeasti valjastettava hevonen vaikka järjellä tietää, että se ei johda mihinkään hyvään.

Tee hyvä tekoja oli minun suosikkini. Oli hauskaa miettiä millaisia pieniä hyviä tekoja voin tehdä. Lomalla, kun aikaa oli hieman enemmän, leivoimme kuivakakkuja ja veimme naapureille ”muuten vaan kakut”. Se oli hauskaa ja ilahdutti spontaanisti. Bussissa päätin hymyillä tuntemattomalle ja sanoa jotain kohteliasta. Rouva jolle hymyilin, ilahtui ja kertoi minulle tarinan päivästään, kohtasimme toisemme. Lähetimme lasten kanssa myös postikortin vanhoille ystäville, jossa kerroimme kuinka tärkeitä he ovat meille vaikka emme usein näekään. Siitäkin tuli hyvä mieli!

Onnellisuus voi kasvaa näillä teoilla. Uskon tähän. Hyviin asioihin keskittyminen lisää hyvää mieltä ja onnellisuuden tunnetta. Ei hassumpaa lomalla ja vielä parempaa arkena. Namaste.

 

 

Viihdyttävä video Duodecim -Onnen taidot.

 

Julkaistu:
Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Niin kauniisti kirjoitettu, että tulivat kyyneleet silmiin. Kiitos ihana Anne, pysähdytit tähän sohvalle!