Voi kun ois aina perjantai, perjantai, perjantaiii

Kovan työviikon jälkeen on vaikea asettua aloilleen. Tekemättömät työt tulevat uniin. Onks kaikki ok?

”Stressi on elimistön normaali reaktio valppautta ja tehokkuutta vaativissa arjen tilanteissa. Pitkään jatkuneena stressi kuitenkin kuormittaa sydäntä ja verisuonistoa. Stressi vaikuttaa epäsuotuisasti esimerkiksi hormonitoimintaan ja autonomisen hermoston säätelyyn mikä taas johtaa verenpaineen ja pulssin kohoamiseen”, selvittää asiantuntijasairaanhoitaja Sami Kaivos Suomen Sydänliitolta.

Tasapainon löytäminen on tärkeä avain stressinhallintaan. Stressittömyys parantaa selvästi unenlaatua ja lisää jaksamista. Myös ihmissuhteet voivat paremmin, kun ihminen itse kokee elämänsä olevan tasapainossa. Pitkään jatkuva stressi kuluttaa kehon voimavaroja ja vaikuttaa sekä henkiseen että fyysiseen hyvinvointiin.

Kaikki stressi ei ole haitallista. Lyhytaikainen ja tilapäinen stressi on usein jopa hyvästä – se saa ihmiset tekemään parhaansa. Tasapainon löytäminen on jokaisen henkilökohtainen prosessi, jolle kannattaa antaa aikaa. Tehtävien etukäteissuunnittelu ja priorisointi lievittävät stressin oireita ja tuovat tasapainoa elämän eri osa-alueiden välille.
***

Vinkki 1:  Määrää itsellesi pakollinen rauhoittumishetki töiden jälkeen. Harvard Medical Schoolin tutkijat huomasivat, että päivittäinen rentoutumishetki, kuten jooga tai meditaatio, aktivoivat kropan tauteja vastaan ”tappelevia” geenejä.

Vinkki 2: Tee lupaus, joka pitää osoitteessa www.uudenvuodenlupaus.fi.

Faktat

Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *