Rakas, teetkö minusta pullukan?

Ympärillämme on herkullista ruokaa ja ihania ihmisiä joiden kanssa syödä. Seurassa saatamme syödä melkein kolmasosan enemmän kuin yksin ruokaillessamme. Miten pitää huoli, ettei hyvä seura tarkoita herkuttelua?

Rakas lihottaa

Mikäli kumppanisi on ylipainoinen, oma painosi nousee 37 % varmuudella. Parisuhde voi vaikuttaa kaikkiin elämämme osa-alueisiin ja kumppanisi ruokailutottumukset vaikuttavat omiisi.  Pahat tavat saattavat tarttua ja yhdessä oleminen muuttuu helposti herkutteluksi. Toisaalta yhteisellä päätöksellä voidaan tehdään muutoksia ja omaksua uusia tapoja.

– Olisi tärkeää löytää muutakin yhteistä tekemistä, kuin television katselu, sillä siinä ohessa tulee helposti herkuteltua. Moni on tottunut siihen, että television ääressä napostellaan jotakin, mutta sipsit ja karkit voisi hyvin korvata vaikkapa hedelmillä tai naposteluporkkanoilla, neuvoo Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa.

Onko teillä tapana viettää vapaa-aika sohvalla lojuen ja herkutellen? Jatkuvasta napostelusta voi oppia pois. Eikä perjantai-iltaa tarvitse pyhittää aina elokuville ja raskaille aterioille.  Mitä muuta voisitte yhdessä tehdä?

Voit vaikka luvata rakkaallesi, että viet hänet kävelylle.

Lapsiperheissä napostellaan

Pienten lasten äidit syötävät liki 400 kilokaloria enemmän päivässä kuin lapsettomat. Kiireinen lapsiperhearki voi kuitenkin johtaa vähemmän terveellisiin ratkaisuihin ja perheen vanhemmat sortua naposteluun.

– Välipalojen laatu merkitsee paljon. Muistetaan myös se, että ranskalaiset ja hampurilaiset ei ole jatkuvaa arkiruokaa. Lapsiperheen arki helpottuu, kun molemmat vanhemmat yhdessä suunnittelevat viikon ruoat niin, että ne ovat helposti tehtäviä, mutta terveellisiä. Kaupassa käydessä ostetaan useamman päivän tarpeet ja ruokaillessa näytetään sitten esimerkkiä siitä mitä ja miten syödään. Kun kaapissa on terveellisiä ruoka-aineita myös mahdolliset välipalat ovat terveellisiä aikuisellekin, Tuija Pusa ohjeistaa.

Koko perheelle hyvä lupaus voisi olla kasviksien ja hedelmien ostaminen jokaisella kauppareissulla.

Illanvietoista vyötärölle

On lauantai-ilta ja ystävät kokoontuvat saman katon alle. On sovittu, että kaikki tuovat jotain yhteiseen pöytään ja itselleen sitten juotavaa. Miten välttää illanvieton sudenkuopat? Samoin kuin kumppanin, myös ystävien ruokatottumukset vaikuttavat meihin. Oma riski lihoa kasvaa 57 % prosenttia, mikäli lähimpien ystävien elämäntavat ovat epäterveet.

Ravitsemusasiantuntijan vinkit illanviettoon ovat yksinkertaiset: annoskokoa ja juomien määrää voi itse säädellä. Kannattaa myös rohkeasti ehdottaa, että pizzojen sijaan kokeiltaisiin jotain uutta (ja terveellisempää). Seurassa tulee helposti syötyä ja juotua enemmän kuin itsekseen. Sen sijaan, että pitää viinilasia kädessään, kannattaa lasi täyttää vedellä. Koko kaveriporukkaa hyödyttävä lupaus voisi olla tarjota jatkossa kevyempää ruokaa illanistujaisiin.

Salakavalat työlounaat ja palaveripullat

Koko toimiston väki lähtee yhdessä lounaalle – tässä on taas tilanne, jossa saatat puolivahingossa syödä raskaamman aterian kuin sinun oli tarkoitus. Tutkimusten mukaan työlounaan kalorimäärä saattaa tällaisessa tilanteessa tuplaantua suositeltuun verrattuna.

– Mieti ennakkoon, millaisen ruoan voisit syödä ja jos sellaista ei ole ruokalistalla, kysy rohkeasti vaihtoehtoja. Tärkeää on pysyä omassa päätöksessä syödä terveellisesti. Palavereissa tarjotut pullat voi vaikka puolittaa, jos haluaa vähän herkutella. Moni on myös tehnyt sen päätöksen, ettei arkena herkutella ollenkaan. Eikä se haittaa jos välillä repsahtaa. Aina voi palata takaisin suunnitelmaan, muistuttaa Sydänliiton Tuija Pusa.

Lupaus ehdottaa salaattilounasta työporukalle silloin tällöin hyödyttäisi varmasti koko työyhteisöä.

Täällä voit tehdä lupauksen, joka pitää: http://uudenvuodenlupaus.fi/

http://news.health.com/2014/12/26/4-people-who-might-be-making-you-fat/

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *