Repsahtaminen on sallittua

Stressin iskiessä pistät tupakaksi. Tylsistyessäsi kokouksissa näpräät kännykkää ja surffaat Facebookissa. Harmittelet paisuvaa vyötäröäsi, mutta syöt joka kerta leivoksen iltapäiväkahvin kanssa.

”Pinttyneimmätkin tavat voi muuttaa ja korvata paremmilla”, sanoo Pulitzer-palkittu New York Timesin toimittaja ja kirjailija Charles Duhigg. 925 Festival -tapahtumassa esiintynyt Duhigg kehottaa selvittämään ensin, mistä käytös johtuu.

”Sinun on annettava itsellesi aikaa ajatella ja tarkastella tapojasi. Sitä, mikä laukaisee halun toimia tietyllä tavalla”, Duhigg sanoo.

Tutkimusten mukaan tupakoinnin lopettaminen onnistuu keskimäärin seitsemännellä yrityskerralla. Kaikki menee hyvin, kunnes menet esimerkiksi anoppilaan vierailulle. Anoppi saa sinut pois tolaltasi, joten painelet tupakalle.

Duhiggin mukaan kolmannella tai neljännellä lopettamiskerralla ihmiset alkavat kiinnittää huomiota syihin, joiden takia he epäonnistuvat.
”Seuraavan kerran kun menet tapaamaan anoppia, tarvitset jotain muuta rentoutuakseni tupakan sijaan”, Duhigg sanoo.

Epäonnistuminen täytyy hyväksyä. Se on Duhiggin mukaan osa muutosprosessia. Duhigg kehottaa aloittamaan pienistä muutoksista, tarkkailemaan kuinka niistä selviää ja antamaan itselleen palkintoja.

Kokeile päätöksiä

Katso faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *