Syöminen on helppoa – ruokaa kaikille mahoille

Hyvin harvoin televisiosta tulee katsottua mainoksia, koska ne ovat puuduttavia ja usein katsojia aliarvioivia. Ehkäpä niiden tarkoituskin on puuduttamalla aivopestä ihmiset muistamaan mainostettuja tuotteita.

Nyt olen kuitenkin aika ihastunut mainokseen, jossa poika pyytää kaupassa äidiltä suklaata ja äiti lupaa, mutta muistuttaa että parsakaalimahan Pöhmelö (vai mikä se örkki nyt olikaan) tulee kateelliseksi, jos vaan suklaamaha saa herkkuja. Mainosmielessä ei varmaankaan paras, koska en yhtään muista mitä siinä mainostetaan. Parsakaalimaha vain teki vaikutuksen.

Huumori sopii myös aikuisten syömiseen

Kovin tieteellinenhän selitys ei ole, mutta ainakin minuun vetoaa kovasti tällainen huumorin varjolla ajattelu. Olen huomannut, että epätasapainoinen ruokavalio saa aikaan vatsavaivoja. Aikaisemmin mietin taaksepäin ruoka-aineita, olisiko kyse rasvasta, kuiduista vai jostakin yksittäisestä ruoka-aineesta. Nykyisin ajattelen, että parsakaalimahan örkki se siellä riehuu, koska ei ole saanut herkkuja pitkään aikaan. Onneksi asia on näin kesäisin helposti korjattavissa. Itse asiassa on käynyt niin, että suklaamaha on jäänyt vajaukselle, ja sillä olisi ihan aihetta nostaa asia esiin.

Monipuolista ruokaa

Olen kesän aikana lueskellut monenlaisia ruokaan ja ravitsemukseen liittyviä artikkeleja. Kesäisin niitä näyttää olevan poikkeuksellisen paljon tarjolla. Pääsäännöt ravitsemusneuvoissa ja syömisessä ovat kohtuullisuus, säännöllisyys ja monipuolisuus. Kaikilla aterioilla pitäisi syödä kasviksia, hedelmiä tai marjoja, yhteensä kuusi kourallista päivässä. Joissakin artikkeleissa varoitettiin liiasta hedelmien syönnistä niiden ison sokeripitoisuuden vuoksi. Täysjyvää kannattaa suosia sen kuitupitoisuuden vuoksi. Lisäksi siitä saa hyviä hiilihydraatteja.

Lisäksi monipuoliseen ruokavalioon kuuluu kalaa, vähärasvaisia maitovalmisteita, kasvisöljyjä, pähkinöitä, siemeniä ja lihaa vain kohtuullisesti.

Miten liittää kohtuullisuus ja syöminen toisiinsa käytännössä?

Jäin miettimään mitä se kohtuullisuus on ja miten se käytännössä toteutetaan? Kohtuullisuus on nähdäkseni aika lailla subjektiivinen kokemus. Otetaan esimerkiksi kala- tai liha-annoksen koko. Minun mielestäni kohtuullisen kokoinen annos on selkeästi pienempi, kuin monen muun työpaikkaravintolassamme syövän. Ja kuitenkin molemmat ovat varmasti isompia, kuin ravitsemussuositusten tekijä on tarkoittanut.

Mikä sitten on liikaa, esimerkiksi hedelmien kohdalla? Ja millä aikataululla ruuan monipuolisuusvaade toteutetaan, jos sillä haluaa edistää omaa terveyttään? Päivän sisään, viikon sisään vai kuukauden sisään? Neuvot ovat kyllä aika yksiselitteisiä, osaa ruoka-aineista pitäisi syödä joka päivä, osaa pari kertaa viikossa ja osa on vain satunnaisiin herkkuhetkiin.

Kesällä marjojen ja kasvisten syönti on helppoa… tai sitten ei. Marjoja löytää metsästä, samalla saa hyötyliikuntaa ja stressikin pysyy aisoissa. Kunhan ei törmää hyttysiin, ampiaisiin, paarmoihin tai näin syksyllä omaan henkilökohtaiseen suosikkiini, hirvikärpäsiin. Tuoreita kasviksia on kesällä hyvin saatavissa. Monella viherpeukalolla ne kasvavat omassa kasvimaassa, mutta meillä muilla niitä löytyy kaupasta ihan kohtuulliseen hintaan. Myös kotimaisia kasviksia on hyvin saatavilla. Tosin niissä on tänä kesänä ollut aika paljon laatuongelmia, liekö syynä kuivuus ja helle?

Vain syöty ruoka vaikuttaa terveyteen

Paras neuvo, jonka artikkeleista löysin, oli pitää terveelliset ruuat näkyvissä. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta vaatii totuttelua. Usein nakkaan kasvikset jääkaapin salaattilokeroon, joka meidän jääkaapissa on valkoinen ja läpinäkymätön. Koska ne eivät ole koko aikaa näkyvillä, on ne helppo myös unohtaa sinne. Monesti on käynyt niin että jokin kasvis on siten siirtynyt siellä ajasta ikuisuuteen ja menee suoraan roskiin kulkematta lautasen kautta. Turhaa rahanmenoa ja hyvistä aikomuksista huolimatta nollavaikutus terveyteen ja hyvinvointiin.

Minun neuvoni siis on käy kaupassa tarpeeksi usein, jotta saat tarjolle aina tuoreita ja hyvälaatuisia kasviksia jääkaapissa tai työpöydällä nahistuneiden sijaan. Jos laitat ne jääkaappiin, pidä ne silmien korkeudella näkyvillä, jotta tulee hyödynnettyä sellaisenaan tai ruuanlaitossa. Ja muista myös se parsakaali, jotta Pöhmelö pysyy aisoissa syksyn kiireissä.

 

 

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • en mä tätä artikkelia…en siis voinut lukea kun juutuin tuohon ”mahoille” sanaan,kun se on mun mielestä ruma,viittaa lapsia saamattomaan,ja se on ilkeä sana…sori vaan varmaan hyvä juttu

  • Hei. Kiitos kommentistasi. Pahoittelen jos käyttämäni sana sai aikaan vääriä mielikuvia. Se ei toki ollut tarkoitus. Maha sanan monikolle on vaikea löytää toistakaan termiä ja sanan muuttaminen ei tuntunut hyvältä.