Shindo-venyttely avaa lukkoja

Shindo on japanilaisen taitoluisteluvalmentaja Kazuko Kuratomin 1980-luvulla kehittämä hoito-, rentoutus- ja venyttelytekniikka. Shindon meridiaanivenytykset rentouttavat kehon tyypillisiä jännitysalueita, kuten alaselkää, hartioita ja jalkoja. Tarkoituksena on tehdä venytykset rauhallisesti ja kehon ehdoilla, jolloin ne avaavat kehon jännityksiä. Liikkeet tehdään hengityksen avulla antaen kehon viedä venytystä eteenpäin jokaisella uloshengityksellä.

Shindo-venyttelyjen sarjaan kuuluu kuusi erilaista liikettä:

Eteen venytys seisten 1. Eteen venytys seisten: keuhkot- ja paksusuoli-meridiaani
Seiso hartianlevyisessä haara-asennossa. Ota peukalolla ja etusormella rengasmainen ote toisistaan selän takana ja lähde viemään käsiä suorina pään yli. Muista pitää niska rentona ja polvet pehmeinä.
Sivuvenytys istuen 2. Sivuvenytys: maksa – sappi
Istu lattialle ja avaa jalat niin leveään haaraan, kuin helposti saat. Vie korvaa kohti polvea niin, että kylki on jalkaa kohti. Jos yllät, ota varpaista kiinni, tai pidä ylempi käsi rennosti pään yllä ja anna alemman levätä reidellä. Pidä pakarat kiinni lattiassa.
Eteen venytys istuen 3. Eteen venytys istuen: munuaiset – virtsarakko
Siirrä jalat suoriksi eteenpäin. Pyöristä selkää ja taivuta ylävartaloa suorien jalkojen päälle. Ota kiinni vastakkaisen jalan varpaista tai nilkoista.
Venytys salmiakkiasennossa 4 .Venytys salmiakkiasennossa: sydän – ohutsuoli
Siirrä jalat koukuun salmiakkiasentoon jalkapohjat vastakkain. Pidä kyynärpäät polvien sisäpuolella tai säärten päällä. Ala pyöristää selkää alaspäin niska rentona. Voit pitää käsillä varpaista kevyesti kiinni.
Venytys jalat ristissä 5. Venytys jalat ristissä: sydämenhallitsija – kolmoislämmitin
Istu risti-istuntaan ja laita kädet vastakkaisten polvien päälle. Pyöristä selkää hitaasti eteenpäin ja otsaa kohti lattiaa.
Venytys selinmakuulla 6. Venytys selinmakuulla: maha – perna
Taivuta toinen tai molemmat polvet koukkuun niin, että jalkaterät tulevat lähelle pakaraa. Voit myös pitää molempia jalkoja suorina. Laskeudu selinmakuulle ja vie kädet suoriksi vartalon jatkeeksi. Varo, ettei selkä mene liikaa notkolle.
Julkaistu:
Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Sain äidiltäni nämä ohjeet ja ensi kerran vaikutus oli huikea. Harrastan paljon lihaskunto- ja aerobistaliikuntaa ja joogaan myös, mutta tämä oli erittäin hyvä lisä joukkoon. Ja ideana on, että ei tarvitse olla notkea vaan liikkeet tehdään oman joustavuuden mukaan ja asennoissa ollaan niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Ei varmaan pahitteeksi, jos pyritään myös samalla rentouttamaan lihaksia kuten joogavenytyksissä. Minun ohjeessani liikkeiden välissä juotiin hieman vettä ja levähdettiin pieneksi hetkeksi.

  • Jooga toimii varmasti myös hyvänä vastapainona lihaskuntoharjoittelulle ja aerobiselle liikunnalle. Shindon hyvä puoli on se, että sitä on helppo harrastaa kotonakin, eikä se vaadi paljoa aikaa.

    Veden juonti ja levähdys liikkeiden välissä kuulostaa hyvältä ja varmasti tehostaa liikkeiden lihaksia avaavaa vaikutusta. Kiitos vinkistä, Päivi!

  • Olen shindo-ohjaaja, tämä on todella kokonaisvaltaista kehon huoltoa, mieli avoinna suosittelen kokeilemaan. Venyttelyt sopivat nuorille kuin myös jo eläkeläisikäisille.