Supersyksyn liikuntapaketti

Harvan liikunnallisenkaan ihmisen viikoittainen urheilukalenteri näyttää tarkemmin syynättynä kovinkaan monipuoliselta. Ihmisillä on luottojumppansa ja salirutiininsa. Kerran viikossa kuntosalille ja kaksi tanssillista ryhmäliikuntatuntia. Neljä kertaa viikossa crossfittiä. Viisi kertaa viikossa lenkkeilyä, you name it.

Kovin moni ei ala tarkoituksella suunnittelemaan liikuntapiirakastaan erityisen monipuolista tai tyytyy korkeintaan huomioimaan, että itseä miellyttäviä lajeja ei löydy muutamaa enempää. Ja sitä paitsi tuttu on helppoa. Kuinka moni oikeasti miettii erikseen myös henkisen hyvinvoinnin ja itsensä kehittämisen osuutta liikuntavaliossa? Sitä kokonaisvaltaista hyvinvointia?

Minä! Tai yritän ainakin. Syksyn haasteenani on ollut liikuntakertojen vakiinnuttaminen neljään kertaan viikossa ja jokerina on juurikin mahdollisimman monipuolisen liikuntakattauksen vakiinnuttaminen. On löydyttävä kunnon lihaskuntotreeni, kunnon hengästymistreeni ja tämän lisäksi jotakin josta pidän muuten vaan tai josta saan mahtavia itsensäylitysfiiliksiä. Monipuolisuudella yritän myös ennalta ehkäistä tylsistymistä ja viikkokertojen romahtamista.

Tällä hetkellä komboksi vaikuttaa vakiintuneen kuntosali, baletti, pace ja pilates.

Kuntosali on luottojuttu jo kymmenen vuoden ajalta, armottomalle vatsalihastreenaajalle muuten vaan mukavaa ja mieltä rauhoittavaa pilatesta on nyt takana vuosi ja baletista, jonka aloittamisesta kirjoitin alkuvuodesta, käynnistyi juuri toinen ”lukukausi”. Balettikokemuksista ja siinä kehittymisestä haluan kirjoittaa myöhemmin ihan oman juttunsa.

Pace on katraasta ainoa uusi tuttavuus, jota testasin ensimmäistä kertaa heinäkuussa ja laji on juuri sitä, mitä olen etsinyt! Olen oudosti aina pitänyt monien parjaamasta kiertoharjoittelutyyppisestä treenistä, mutta ilmeisesti ne ovat epämuodikkuutensa takia poistuneet monen kuntokeskuksen valikoimista. Pace –tuntien yhdistelmä aerobisia pisteitä ja hydraulisen vastuksen laitteilla suoritettuja lihaskuntoliikkeitä on kuitenkin mitä mainioin sykkeenkohotustunti! Lajissa on jotakin todella ysäriä, mutta itseäni ei henkilökohtaisesti haittaa että treeni ei ole sitä uusinta uutta ja kävijäkunnan ikähaitari on hieman laajempi kuin koreografisilla syksyn uutuustunneilla. Muista siis tarkistaa liikuntakeskuksesi tarjonta kauttaaltaan, oma suosikkilaji voi löytyä vähemmän markkinoiduista tunneista ja kaupan päälle saatat saada jumppasalin, joka ei ole aivan täyteen ammuttu syksyn liikkujista!

Omaan kalenteriini valikoituneet lajit tasapainottavat mahtavasti toisiaan. Pilateksessa treenatut syvät vatsalihakset ja tasapaino auttavat baletissa ja kuntosalilla tulee treenattua lihaskuntoa perusteellisemmin kuin mitä nopeatempoisella pace-tunnilla kerkeää. Baletissa aina jalat suorina, pilateksessa polvissa aina pehmeä koukistus.

Ongelmaksi meinaa muodostua lähinnä muutenkin kiireinen elämänvaihe ja ajan löytäminen säännölliselle liikunnalle on hankalaa lähes joka viikko. Olen suosiolla ulkoistanut yhden liikuntakerroista viikonlopulle, mutta samalla juuri viikonlopun kerta on useimmiten uhan alla erilaisten menojen takia. Itselleen ei kuitenkaan saa olla liian ankara, poikkeuksellisia viikkoja tulee väkisin. Luovuus auttaa. Itse neuvottelin työnantajan kanssa mahdollisuudesta käydä kerran viikossa jumpalla kesken työpäivän, omaan piikkiin totta kai. Minulle tämä on valtava apu aikatauluttamisessa. Kekseliäs mieli löytää kyllä tekosyyt, mutta myös keinot!

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *