Tämän takia jooga voi muuttaa elämäsi

Aloitin astangajoogan lähes päivälleen kaksi vuotta sitten. Muistan elävästi, miten kauhuissani olin ennen ensimmäistä puolitoistatuntista. Paniikki syntyi inhimillisistä peloista: entä jos en veny yhteenkään liikkeeseen? Mitä jos se sattuu? Tai jos siellä seistään päällään?

Huolet osoittautuivat turhiksi. Ensimmäinen kerta jätti jälkeensä kirkuvan lihassäryn mutta myös hillittömän euforian.

Astanga- eli voimajooga on urheilua täydellisimmillään. Se voimistaa lihakset, vetreyttää nikamat ja tuulettaa aivot. Hurjimpien lupausten mukaan astanga myös puhdistaa kehon – ainakin välillisesti: joogatunnin jälkeen tekee mieli syödä terveellisesti ja jättää alkoholin kaltaiset paheet muille. Moni jopa kertoo lopettaneensa tupakoinnin joogaharrastuksensa innoittamana.

Jäykkäkroppaisille tiedoksi: kyllä, astangajoogassa venytään – ja paljon. Oikeastaan jokainen asana eli jooga-asento sisältää jonkin venytyksen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että joogaharrastuksen aloittajan tulisi olla erityisen notkea. Aikana ennen joogaa en yltänyt lähellekään varpaitani, vaikka kuinka kurottelin; post-jooga-elämässä kämmenet yltävät kantapäiden alle ja jalat niskan taakse. Näyttöpäätteen takana kyhjöttävälle sisätyöläiselle moinen tekee ihmeitä.

Joogakouluissa ei vallitse yhtä suorituskeskeinen ilmapiiri kuin monen muun lajin parissa. Ryhmäliikuntatunneilla sorrun helposti kuikuilemaan, minkä kokoisten painojen kanssa vieruskaverit huitovat. Jooga puolestaan edellyttää sellaista keskittymistä ja syventymistä, ettei kanssavenyjien touhuja tule mieleenkään rekisteröidä.

Ja syventyminen – se on jotakin, mitä hektisestä yhteiskunnastamme saa etsimällä etsiä. Joogatunnilla keskittymisvaikeuksista kärsiväkin ajautuu hetkeksi tilaan, jossa muu maailma haihtuu ympäriltä. Astanga onkin parasta mahdollista lääkettä työstressiin, sydänsuruihin ja apeaan mielialaan.

Joogaharrastuksesta on helppo pitää kiinni, vaikka muuttaisi maapallon toiselle laidalle. Alkeiskurssi auttaa alkuun, mutta touhun jatkamiseen riittävät joogamatto ja oma keho. Aikaakaan ei välttämättä tarvita tuntikaupalla: aurinkotervehdysten tekemiseen kuluu ehkä viitisentoista minuuttia.

Sitä paitsi joogamatto ei voi milloinkaan olla vikaostos. Vaikka sisäinen rauha ei jostain syystä löytyisikään joogan parista, mattoa voi käyttää makuualustana tilanteessa kuin tilanteessa.

Faktat

Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *