Terveysjojoilijan kulta-aikaa

Oletko joskus tehnyt päätöksiä oman terveytesi tai hyvinvointisi edistämiseksi? Nyky-yhteiskunta tarjoaa tähän mahdollisuuksia vähän väliä.

Vuosi alkaa uudenvuodenlupauksilla ja tammikuun joulukinkkujen sulattelulla. Juuri kun siitä on päästy, alkaa erilaiset rantakuntoon-kampanjat ja bikinihaasteet. Kesällä kehutaan kilvan sitä, kuinka ollaan aktiivisia ja lomalla on aikaa ja energiaa harrastaa yhtä ja toista liikuntaa, kokeilla myös uusia lajeja. Nyt uutuutena asiantuntijat ovat sitä mieltä, että paras aika elintapojen haastamiselle onkin syksy. Syksyllä on aikaa ja tarvetta uuden aloittamiselle ja kaamoskauteen valmistautumiselle. Loppusyksystä taas skarpataan syömistä ja liikuntaa, jotta voidaan jouluna syödä ja löhöillä ja aloittaa panttaus uutena vuotena taas uudelleen.

Kuulostaa raskaalta jojoilulta, mutta itsekin siihen huomaa ajoittain sortuvansa. Naistenlehdet, nettisivut, mainokset ja meidän jokaisen tuttavapiiri ovat pullollaan erilaisia superäitejä joiden liikkumista perhe, lastenhoito, ruuanlaitto, siivous ja työnteko eivät tunnu rajoittavan. He kertovat käyvänsä lenkillä ennen muun perheen heräämistä, muun perheen nukkumaanmenon jälkeen tai kenties kesken työpäivän.

Jep. Minulle aamuvirkulle tuo iltalenkkeily myöhään illalla on todellinen no-no. Enpä ole myöskään työpäivässäni havainnut vielä toistaiseksi lenkin mentävää aukkoa. Onneksi työmatkanikin on niin pitkä, että se tarjoaa jonkinmoisen alibin olla lenkkeilemättä töihin. Toimivaa voisi olla lenkkeillä aamulla, mutta kun…. On niin paljon helpompaa pysyä lämpimän peiton alla niin kauan, kuin mahdollista. Ehkä minäkin herään jonakin aamulla superäitinä, lenkkarit ovat jo valmiina.

Sitä odotellessa minulle itselleni sopii siis lisätä liikettä päivän mittaan. Yksi elämä Terveystalkoot tarjoaa tähän monenlaista vinkkiä. On Aamuherättelyä maanantai-aamuisin Kampin kauppakeskuksessa ja Facebookissa; on terveystalkooideoita, joista jokainen voi rakentaa itselleen sopivan; on tsemppausta PPP-tsemppareilta ja on ideoita ja materiaalia työnantajille Työelämän terveystalkoissa.

Aina vaan ei ehdi liikkua samalla tavalla, ja sekin kannattaa itsensä kanssa sopia. Silloin voi vaikka kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioon. Valitettavasti vain keho on usein sitä mieltä, että kun liikkuu enemmän, voi myös syödä terveellisemmin ja jos liikkuu vähemmän, tarvitsee myös enemmän lohturuokaa. Erityisesti pimeän ajan lisääntyessä, keho ei useinkaan ole kovin tyytyväinen kevennettyyn ruokavalioon, vaan jostakin esihistoriallisesta selviytymisvietistä johtuen se haluaisi hiukan raskaampaa kaamokseen vahvistumisruokaa.

Nyt onkin tullut markkinoille monenlaisia ”hörppis ja pörppis” -proteiinituotteita, joilla voi koettaa hämätä kehonsa lihanhimoa. Minulle sopii kuitenkin enemmän oikea elämä, marjastus, sienestys, luonnossa liikkuminen ja tavallinen ruoka.

puolukat

Nyt on oikein terveysjojoilijan kulta-aika: sieniä löytyy metsästä enemmän, kuin jaksaa kotiin kantaa ja puolukat hymyilevät punaisina mättäillä. Ja kyllä minun aktiivisuusrannekkeeni tulkitsee metsässä liikkumisen ihan oikeaksi liikkumiseksi. Samalla saa kehossa tuntuvan muistutuksen siitä, kuinka hyvää liikunta tekee. Ehkä se muistijälki kantaa sitten huonommallakin kelillä.

 

Miksi elintapamuutosten tekeminen on niin vaikeaa? Facebook live – keskustelutallenne

 

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *