Tieto ja tahto ja toiminta – ja suurin niistä on…

Vähäinen liikkuminen ja runsas istuminen uhkaavat terveyttä. Yhdessä ne ovat tappava yhdistelmä. Liikuskelu arjessa ja oikein annosteltu harrasteliikunta vastaavasti ylläpitävät ja lisäävät niin fyysistä kuin psyykkistäkin terveyttä.

Juuri päivitetty liikunnan Käypä hoito -suositus korostaa liikunnan tärkeyttä useiden pitkäaikaissairauksien ennaltaehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa. Liikunnasta katsotaan olevan hyötyä mm. kohonneen verenpaineen, lihavuuden, tyypin 2 diabeteksen, sepelvaltimotaudin, sydämen vajaatoiminnan, polven ja lonkan nivelrikon, astman, masennuksen, keuhkoahtaumataudin, niska- ja alaselkäkipujen, nivelreuman ja monien syöpäsairauksien yhteydessä.

Tieteelliseen näyttöön pohjautuvat suositukset kertovat meille kuinka usein, kuinka pitkään ja millä teholla meidän tulisi nauttia liikuntaa. Tietoa on, terveysviestintä tavoittaa meidät kaikki, halusimme tai emme – kuitenkin vain vajaa 20 % aikuisväestöstä liikkuu suositusten mukaisesti. Tieto ei siis saa töppöstä toisen eteen. Ei ainakaan riittävän usein.

Tahto parantaa ja ylläpitää terveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua on meillä liikkumismäärien tilastoista huolimatta kova. Yritämme sinnikkäästi löytää omat kanavamme tavoitteeseen pääsemiseksi. Yksi lisää arkiliikuntaa, toinen säntää juosten jumppaan ja kuntosalille, kolmas taas joogaa. Moni lopettaa vuodenvaihteessa alkaneen elämäntapamuutoksen helmikuussa. Liikunta petti jälleen: ei löytynyt mielihyvää, ei tullut tuloksia. Vanhaan elämään on turvallista ja helppoa sujahtaa. Tahto oli kova, vastavoimat vieläkin kovemmat. Entäpä jos tahtomisen kohde oli väärä tai tekemisen tapa oli virheellinen?

Toiminta vie taatusti pysyvään elintapamuutokseen, mikäli suunnittelemme koko loppuelämän pituisen liikuntamatkan huolella ja tietoisesti. Kurkistamme historiaan ja hymyilemme ymmärtäväisesti epäonnistuneille liikuntakokeiluillemme. Tutkailemme liikuntasuosituksia ja niiden pohjalta teemme reittisuunnitelman niin aikataulun kuin maastonkin mukaan. Rapakuntoisena ei ehkä heti kannata hölkätä vuoristoon.
Suunnitteluapua kannattaa aina ottaa vastaan. Toimintasuunnitelman muuttaminen ei ole tappio. Hyvä suunnitelma on joustava suunnitelma. Toiminta tarjoaa aina rehellistä palautetta. Niin se on. Tieto ruokkii tahtoa muutokseen. Tahto johdattaa toiminnan polulle. Uskon, että me kaikki jäämme sinne, mikäli polulta löytyy jotakin mukavaa.


 

Käypä hoito -suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia. Suosituksia laatii Suomalainen Lääkäriseura Duodecim yhdessä erikoislääkäriyhdistysten kanssa. Tavoitteena on parantaa hoidon laatua ja vähentää hoitokäytäntöjen vaihtelua.
Terveydenhuollon ammattilaisille laaditut hoitosuositukset löytyvät osoitteesta www.kaypahoito.fi. Käypä hoito -potilasversioita, joihin on koottu suositusten keskeinen sisältö potilaan näkökulmasta, löytyy osoitteesta www.terveyskirjasto.fi. Liikuntasuositukset piirakan muodossa löytyvät osoitteesta www.ukkinstituutti.fi Liikuntapiirakka kiteyttää liikuntasuositukset.


Julkaistu:

Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *