Lenkkikengät jalassa työmatkasta saa kaiken irti

Keskimääräinen suomalaisen työmatkan pituus on 13 kilometriä. Meillä tehdään arkipäivisin yli 2 miljoonaa edestakaista työmatkaa. Niistä 75 prosenttia tehdään henkilöautolla. Keskimäärin työmatkaan kuluu 30 minuuttia, mutta aamu- ja iltapäiväruuhkissa päivä venyy helposti pidemmäksi.

Jospa vaihtaisit tänä syksynä ruuhkassa odottelun lenkkitossuihin?

Hyötyliikunta on vastaus kiireisen elämän ja liikunnan vähäisyyden haasteisiin. Polkupyörällä voi päästä taittamaan matkan jopa autoa nopeammin, kun käytetään pyöräteitä ja vältetään ruuhkat.

Mikäli pyörää ei omista tai haluaa kokeilla tehokkaampaa liikuntamuotoa, kannattaa vetää lenkkikengät jalkaan ja mennä jalan töihin.

Lenkkeily on tehokas liikuntamuoto:

  • Se on edullista
  • Se parantaa hapenottokykyä, verenkiertoa ja sydämen toimintaa
  • Se parantaa aivoverenkiertoa ja ongelmanratkaisukykyä
  • Erityisesti luonnossa liikkumisella on positiivisia vaikutuksia mielenterveydelle
  • Tunnin kevyellä juoksulla kulutat yli 500 kaloria

Reipas kävelyvauhti on noin 6 kilometriä tunnissa. Hölkäten tai juosten noin kymmenen kilometrin työmatkan voi taittaa tunnissa. Se on vain 30 minuuttia lisää suomalaisen keskimääräiseen (30 minuuttia) työmatkaan. Voidaan siis ajatella, että puolen tunnin lisäpanostuksella saa yhden tunnin tehokasta treeniä.

Erityisen palkitsevaa on havaita, kuinka jo pienellä treenillä työmatkastaan saa hiottua minuutteja pois.Kunto kohoaa nopeasti hyötyliikunnassa.

Helsingin keskuspuisto on työmatkaajan paras kaveri

Helsingin seudulla asuville on helppo suositella keskuspuiston vehreitä maisemia. Laaksosta Pirkkolaan ulottuva alue on etelä-pohjois-suunnassa 10 kilometriä pitkä. Siellä on 100 kilometriä upeita lenkkeilyreittejä.  Hyviä liikuntavaihtoehtoja täydentää uimahalli ja urheilukenttä Pirkkolassa. Polkujen varsilla on myös kuntoilulaitteita lenkkeilijöille.

Puiston happirikkaassa ilmassa ja metsäisessä maisemassa on ilo lenkkeillä. Vaihtelua saa helposti vaihtamalla hieman reittiä. Hauskaa voi olla yrittää löytää kotiin polkujen joukosta se kaikkein lyhin reitti.

Omaa työmatkaa suunnitellessaan kannattaa hyödyntää puistoreittejä, jotka ovat usein asvalttiteitä mukavampia vaihtoehtoja. Reittisuunnittelussa voi esimerkiksi käyttää Google Mapsia ja oman kaupungin verkkosivuja.

Näillä eväillä alkuun

  1. Älä juokse liian lujaa. Kunto kyllä karttuu aikanaan.
  2. Älä juokse liian usein. Tee työmatka aluksi jalan 2-3 kertaa viikossa. Lisää juoksumääriä pikku hiljaa.
  3. Juokse eteenpäin. Kiinnitä aluksi huomio juoksutekniikkaan ja saata askelelta eteenpäin, älä ylöspäin.
  4. Muista syödä. Juoksemalla tunnin päivässä, kulutat yli 500 kaloria tavallista enemmän. Jos et anna kehollesi polttoainetta, tuloksesi heikkenevät.
  5. Nauti. Ota uudesta harrastuksestasi ilo irti. Laita lempimusiikkiasi lenkin ajaksi ja katsele maisemia. Iloitse paranevista juoksutuloksistasi.

Seuraavassa postauksessa kerron tarkemmin omista juoksukokemuksistani uuden harrastuksen parissa. Mukavaa reippailua!

Faktat

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Tuon filosofian kun nyky-yhteiskunnassa oaissikin sise4iste4e4! Tuntuu ette4 on aina kiire tehde4 jotain, ettei ole edes sallittua olla vain, olla tekeme4tte4 mite4e4n. Mutta sellainen pyse4htyminen, tekeme4ttf6myys ja vain oleminen, kuinka se eheytte4e4ke4e4n sielua. Kunpa vaan malttaisi aina antaa vain olla, pyse4htye4 useammin, tehde4 ei mite4e4n. Niin kiinnostavia ja syve4llisie4 ajatuksia sinulla. Laittaa minutkin miettime4e4n. Tykke4e4n kovasti :) (puhumattakaan taas sun kuvista! :)

  • Kiitos Jenni kommenteistasi. Kyllä parasta hyvinvointia on se, kun antaa itselleen aikaa ja kuuntelee tarpeitaan. Oikein mukavaa vuotta 2015!