Unisovelluksella käsiksi yölliseen rytmiin

Nykyään puhutaan paljon unesta ja sen merkityksestä ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Unta pitäisi saada joka yö vähintään seitsemän tuntia ja valvomisen riskeistä varoitellaan usein. Halusin selvittää, minkälaista oma uneni on. Koen nukkuvani kuin tukki, mutta puolisoni mukaan uneni on kaikkea muuta kuin rauhallista.

Löysin Googlen Play-kaupasta kännykälle Sleep as Android –sovelluksen, joka lupaa seurata unen laatua, tallentaa kuorsausta tai unissapuhumista ja herättää juuri silloin, kun uni on kevyimmillään. Tämän täsmäherätyksen avulla uuden päivän pitäisi alkaa pirteästi kuin peipposen laulu keväällä. Keskellä synkintä kaamosaikaa lupaus kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Laitoin sovelluksen päälle ja asetin kännykän patjalle viereeni nukkumaan. Olin hieman epäileväinen laitteen toimivuudesta, mutta aamulla herätessäni sovelluksellani oli kuin olikin kerrottavaa yöllisestä toimeliaisuudestani. Sovellus oli tunnistanut tuhinaani kuuntelemalla, milloin nukuin kevyttä unta, milloin syvää unta ja milloin seikkailin REM-unien tiimellyksessä. Laitteen mukaan uneni määrä oli hyvä ja sain nukuttua joka yö 6-7 unisyklin verran.

Ensimmäisenä yönä tyydyin vain seuraamaan uneni tasoa, mutta toisena yönä laitoin sovelluksen myös nauhoittamaan ääntelyäni. Aina kun sovellukseen asetettu äänikynnys ylittyi, alkoi laite tallentaa kuulemaansa ääntä. Toisen yön aamuna kännykässä odottikin melkoisen shokeeraava soittolista. Kaikki alkoi hyvin, sillä pari ensimmäisen raidan äänimaisema kuulosti vain vaimealta tuhinalta, jopa hieman söpöltä sellaiselta. Kun pääsin ilmeisesti ensimmäiseen syvän unen vaiheeseen, alkoi yöllinen mekkala. Nauhoitteella kuuluu vain patjan vinkaisu, kun ponkaisen pystyyn karhupainiin valmistautuneena. Tämän jälkeen kuuluu vaimon jo refleksiksi muodostunut kehotus ”takaisin nukkumaan!” ja minun välitön vastaukseni ”anteeksi” ja nukkumaan asettautuminen. Aamulla minulla ei ole mitään muistikuvaa tapahtumista. Loppuyöltä soittolista toistaa kymmenkunta biisiä, jotka koostuvat oudosta pihinäkuorsauksesta. Lääkäri sanoi minulle joskus aiemmin, että painoa vähentämällä myös kuorsaus voi helpottaa. Kuunneltuani yöllistä hengittämiskamppailuani monta minuuttia, totesin jälleen kerran, että on aika muutaman pienen päätöksen. Tämä syksy on omalta osaltani alkanut hyvän muutoksen merkeissä ja unisovelluksen tulokset vahvistivat vakaumustani roppakaupalla.

Muutamana aamuna testaamani sovellus ei herättänyt minua yhtään virkeämpään päivään, mutta ehkä pitkäaikaisempi testaaminen saattaisi muuttaa tilanteen. Jos haluat tallentaa todistusaineistoa yöllisestä elämästäsi, voi unisovelluksesta olla hyötyä, mutta varaudu myös kylmääviin yllätyksiin!

 

Tästä faktakortista voit lukea muuten vinkkejä sängyn sijoittamisen merkityksestä unelle!

Jaa muille:
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *