Uusi vuosi, uudet kuntosalikuviot

Palkkasin personal traineriksi kesällä valmistuvan tuttavani tekemään minulle uuden kuntosaliohjelman. Alkuvuodesta huomasin, että olin taas jumahtanut tekemään samaa saliohjelmaa kyllästymiseen saakka ja kiikuin, taas, motivaationi rajamailla kuntosaliharjoittelussani.

Motivaation herättelemiseksi päätin nyt uudistaa tapani kokonaan ja valitsinkin trainerini tarjoamista vaihtoehdoista kaksijakoisen ohjelman, jossa salilla käydään kahdesti viikossa ja päivissä on eri painotukset.Kuntosali on aina, viimeiset kymmenen vuotta, ollut vain yksi osa liikuntapalettiani ja olen jaksanut raahautua salille maksimissaan kerran viikossa.

Uudenlaista viikko-ohjelmaa on nyt takana muutama viikko ja innostusta ei ole enää tarvinnut tuskalla kaivaa salikassin pohjalta! Kuntosali-innostus uuteen nousuun 2015!

Tässä kahdeksan hyvää syytä antaa salirutiinisi ammattilaisen syyniin:

  1. Käytkö huomaamattasi kauppaa itsesi kanssa ikävien liikkeiden kohdalla? Koska et pidä kyykyistä niin teet niitä hieman vähemmän ja ”korvaat” tekemällä jotain toista liikettä enemmän? Paperilla olevaa ohjelmaa on helpompi noudattaa.
  2. Tuttuihin kuvioihin on helppo jämähtää. Kuntosaliohjelma olisi hyvä vaihtaa muutaman kuukauden välein. Lihas tottuu nopeasti tekemiisi liikkeisiin ja kehitystä ei tapahdu jos et haasta lihaksiasi tasaisin väliajoin johonkin uuteen. Aina ei tarvitse vaihtaa ohjelmaa kokonaan, välillä riittää painojen lisääminen tai toistojen ja sarjamäärien muokkaaminen.
  3. Ammattilaisen laatimalla ohjelmalla treenistäsi tulee varmasti kokonaisvaltainen. Pienet lihasryhmät unohtuvat helposti ja monella meistä on pakkomielteinen suhtautuminen johonkin tiettyyn lihasryhmään, jota treenaamme suhteettoman paljon muiden lihasryhmien kustannuksella.
  4. Ammattilaisella on takuuvarmasti hyviä niksejä, näkemystä, uusinta tutkimustietoa ja tekniikkavinkkejä. Parannettavaa löytyy aina ja mitä suuremmalla todennäköisyydellä teet jotain tietämättäsi väärin tai tehottomasti.
  5. Kulutettu raha motivoi ottamaan saaduista neuvoista ja uudesta ohjelmasta kaiken irti.
  6. On hyväksi, että joku muistuttaa myös niistä useimmiten laiminlyödyistä saliosuuksista: lämmittelystä, avaavista venytyksistä, tauoista sarjojen välissä sekä loppujäähdyttelystä- ja venytyksistä.
  7. Ammattitaitoinen trainer on kartalla uusimmista trendeistä ja tutkimustiedosta, mutta ei ole kyseenalaistamatta uusimpien villitysten vietävissä vaan osaa poimia parhaat ja tehokkaimmat liikkeet juuri sinulle hyödyntäen koko kuntosalin tarjontaa. Minä en ollut koskenut kuntosalini perinteisiin laitteisiin vuosikausiin, mutta uusi ohjelmani pisti minut tekemään uudestaan tuttavuutta muutaman pirullisen tehokkaan laitteen kanssa.
  8. Saat apua omiin ongelmakohtiisi ja inhokkiesi selättämiseen. Hyvä trainer kartoittaa lähtötilanteesi kunnolla ja ottaa toiveesi ja huolenaiheesi huomioon.
Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *