Vähennä lihansyöntiä – kuusi vinkkiä

Monille liha on keskeinen osa päivittäistä ravintoa. Nykyajan proteiinirahkojen rummutuksessa unohtuu, ettei aikuinen tarvitse loppujen lopuksi kovinkaan paljon proteiinia.

Ravintosuosituksen mukaan punaista lihaa tulisi syödä alle 500 grammaa viikossa. Puoli kiloa lihaa alkaa kuulostaa sitä enemmältä, mitä kokeneemmasta pavunpurijasta on kyse.

Proteiinilla keinotekoisesti rikastettujen maitotuotteiden sijaan kannattaa suosia terveellisiä kasvistuotteita. Tässä vinkkejä lihan vähentämiseen.

  1. Näe ruokavalinnat mahdollisuutena, ei rajoituksena. Liha maistuu usein samalta, kasvikset ja yrtit toivottavat tervetulleeksi jännittävälle makumatkalle.
  2. Kasvisruoka ei ole sitä, että jätetään perusateriasta liha pois. Lähesty ruokaa uudesta näkökulmasta.
  3. Osta kirja tai lue verkosta reseptejä. Tarvitsen jonkin selkeän pohjan, jolta ponnistaa uudenlaiseen ruuanlaittoon. Suosituksia: Vegestan & Vegaanin keittiössä
  4. Anna pieni tila mieliteoille ja opettele uusia asioita hiljalleen. Panosta omaan hyvinvointiin. Älä unohda kokonaistavoitettasi.
  5. Tee kasvisversioita lempiruuistasi. Tee pizzaa ilman lihaa ja korvaa spagettikastikkeen jauheliha soijarouheella. Valmista hampurilaiset seitan– ja quorn-pihveistä.
  6. Panosta hyviin lisukkeisiin. Herkullinen majoneesi valmistuu soijamaidosta ja öljystä. Kikherneistä ja yrteistä saat tehtyä herkullisen hummus-päällysteen leivälle. Tomaattinen marinara-kastike sopii ruokaan kuin ruokaan.

Monet kasvissyöjät korvaavat lihan jättämän aukon juustoilla. Suosittelen välttämään tätä sudenkuoppaa ja hyödyntämään kasvisten tarjoamat mahdollisimman monipuolisesti. Ei haittaa, että syö aiempaa enemmän, kunhan syö kohtuudella ja terveellisesti.

Faktat

Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *