Yksikin uhri on liikaa – Liikennekäyttäytymisemme tarvitsee muutoksen

Vuonna 1999 kolme serkkuani kuoli auto-onnettomuudessa päivä ennen jouluaattoa. Heidän henkilöautonsa törmäsi rekkaan, joka oli luisunut jäisellä tiellä vastaantulevien kaistalle.

Tuon jälkeen olen aina pelännyt autossa istumista. Kyydissä ollessani naulitsen aina silmäni joko kirjaan tai puhelimeni ruudulle. Monet ovat luulleet minun olevan automatkoilla epäsosiaalinen ja tyly. Tästä ei suinkaan ole kyse. En yksinkertaisesti uskalla katsoa ikkunasta ulos.

Pahin mahdollinen virhe on vilkaista auton nopeusmittaria. Kun tajuan auton kulkevan yli 80 kilometriä tunnissa, huomaan lamaantuvani. Siksi olenkin autossa kuin pikkulapsi. Minulla on aina oltava mukana jonkinlaisia virikkeitä, jotta saan ajatukseni pois siitä tosiasiasta, että istun pellistä rakennetussa potentiaalisessa ruumisarkussa.

Muutamia vuosia takaperin olin työmatkalla Porissa. Ajoin Helsingistä kaupunkiin ja takaisin juttureissulla avustaneen miehen kanssa. Hänen ajotyylinsä oli väkivaltainen ja nykivä. Parhaimmillaan nopeusmittari nousi 200 kilometriin tunnissa. Hän ohitti menopaluumatkalla yli 100 autoa.

Tuijotin koko matkan lattiaa kauhusta jäykistyneenä. Kuski kertoi minulle kovaan ääneen muiden kuskien kyvyttömyydestä ajaa järkevästi.  ”Nopeusrajoitus mahdollistaisi tästä vielä 20 kilometriä tunnissa nopeamman vauhdin”, hän kertoi ohittaessaan 100 kilometriä tunnissa ajavia autoja kaistalta toiselle pujotellen.

En uskaltanut sanoa hänelle mitään. Harva kyydissä oleva uskaltaa koskaan avata suutaan, mikäli kuski hurjastelee.

Syytä silti olisi.

Wikipedian tietojen mukaan vuonna 2013 Suomessa kuoli liikenneonnettomuuksissa 258 ihmistä. Vuonna 2012 ihmisiä kuoli liikenteessä 235 ihmistä, mikä oli pienin 2000-luvun uhrien määrä. Silti siinäkin on 235 ihmistä liikaa.

Pohjois-Irlannissa on vuoden 2000 jälkeen kuollut 28 lasta liikenneonnettomuuksissa niin, että onnettomuuden aiheuttanut auto on kiitänyt tiellä ylinopeutta. Pohjois-Irlannin liikenneturvallisuudesta vastaava osasto teki videon, joka pysäyttää ajattelemaan ylinopeuden seuraamuksia.

Suosittelen linkkaamaan tämän kaikille tutuille, joilla tiedät olevan liian raskas kaasujalka.

 

Julkaistu:
Jaa muille:
Tilaa kirjoittajan syöte
  • Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *