Painot

Kesä on useimmille hienoa aikaa. Valoisat yöt, lämpimät kelit ja mahdollinen loma ovat täydellinen kombo. Stressi lievenee, liikuttua tulee kuin itsestään ja myös syöminen voi mennä hyvään suuntaan: vihanneksia ja hedelmiä kuluu, marjat maistuvat ja syömisen ilo löytyy viimeistään grillin äärestä. Olo on energinen ja vaatteetkin istuvat ehkä paremmin.

Toiset odottavat kesää vähän kauhunsekaisin tuntein. Arjen rytmin poissaolo näkyy myös syömisessä. Päivällä ei ehkä tule syötyä tarpeeksi ja se näkyy illalla, kun jääkaapin sisältöjä syödään tiskipöydän päältä ja mielessä pyörii, että mitähän seuraavaksi suuhun laittaisi. Työpaikkaruokalan terveyttä edistävät valinnat voivat vaihtua makkaraan ja olueen. Lomakilot pyörivät mielessä, mutta onhan toisaalta kesä ja siitä pitää nauttia!

Niin pitää. Moni nauttii liikkumisesta ja useimpien mielestä liikkuminen on kesällä paljon mukavampaa. Sopiva tapa pysyä aktiivisena voi löytyä helposti. Lomalla kun on viimein aikaa liikkua ja voi tehdä juuri sitä mistä itse nauttii. Mahdollisista urheiluharrastuksista voi vaikka pitää lomaa, mutta esimerkiksi kävelylenkki, leppoisa pyörälenkki tai puutarhatyöthän ovat kaikki liikkumista.

Perusasioilla Pääsee Pitkälle

Syömisen suhteen pääsee pitkälle, kun muistaa perusasiat: ateriarytmi, ruokaa eikä vain välipaloja, kasviksia mielellään joka aterialla ja syöminen ilman syyllisyyden tunteita. Kun minulta kysytään, miten selviää lomasta syömisen suhteen, sanon aina, että ateriarytmi on ehkä tärkein yksittäinen asia, josta kannattaa pitää kiinni. Päivässä olisi hyvä olla ainakin pari kunnon ateriaa ja kasviksia voi maistella eri tavoin valmistettuna, sesonkeja hyödyntäen. Kasviksethan ovat kesällä parhaimmillaan.

Monelle on tuttua, että syöminen saattaa lomamenojen vuoksi venyä: syödään vasta silloin kuin ehditään, esimerkiksi lounas syödään vasta reilusti iltapäivällä. Tai sitten syödään vain yksi ainoa kunnon ateria, esimerkiksi illalla. Harvoin ja vasta myöhään päivällä syöminen on kuitenkin resepti syömisen hallinnan menettämiselle ja himolle energiatiheitä ruokia kohtaan.

Ihan hyvä idea on syödä joskus ”ennaltaehkäisevästi” vaikkei olisikaan vielä kova nälkä, esimerkiksi jos on menoja. Reissuun voi pakata evästä mukaan ihan reilusti, nälkä tulee kuitenkin. Juhlat ja erilaiset illanvietotkaan eivät ole ongelma, jos muistaa syömisen perusjutut. Alkoholia voi aivan hyvin nauttia, mutta ei ehkä pullokaupalla tai joka päivä.

Omia Kokemuksia Ulkomailta

Syömisen rentous, sen hyvä rytmittäminen ja pääosin hyvien valintojen tekeminen onnistuu ulkomaillakin. Olimme toukokuussa viikon reissussa useamman perheen voimin. Meitä lomalaisia oli yhteensä kaksitoista. Nuorin oli 16 ja vanhin 76, eli mukana oli erilaisia tottumuksia ja ruokamieltymyksiä.

Vuokrasimme ison huvilan uima-altaineen ja käytössä oli monta vuokra-autoa. Päivisin sahasimme ympäriinsä hyvistä keleistä ja nähtävyyksistä nauttien. Iltaisin vietimme aikaa huvilalla. Aikuiset nauttivat paikallisia viinejä, rommia ja oluita. Suomen hintatasoon nähden oli edullista, joten kynnys napata tuotteita kaupasta mukaan oli matala. Kahvillakin käytiin.

Banana split

Jos tarkemmin ajattelee, on yhdistelmässä täydelliset ainekset nestehukalle, nälkäkiukkuraivareille ja alkoholin sekä napostelun yhdistelmälle: aamulla ei ehkä ruoka eikä juoma maistu, päivällä ei muisteta juoda eikä ”ole aikaa” syödä ja illalla kämpälle tullessa ei jakseta laittaa heti ruokaa, vaan mieluummin istahdetaan alas ja nautitaan lasi viiniä tai tuoppi olutta, ehkä kaksi. Lopputuloksena päänsärky, heikotus, jääkaappiralli ja leipäpussin nopea tyhjeneminen, kasvisten loistaessa poissaolollaan.

Homma meni kuitenkin mukavasti. Nautimme hitaista aamuista, jolloin pöydälle katettiin paikallista leipää, oliiviöljyä, erilaisia juustoja ja maitotuotteita sekä iso kavalkaadi erilaisia paikallisia kasviksia, joista osaa emme osanneet edes nimetä. Maistelimme rohkeasti ja osa maistui paremmin, osa vaati totuttelua. Paikallinen mansikka- ja kirsikkakausi herätti riemunkiljahduksia etenkin nuorimmaisessa reissaajassa, varsinkin kun ne sai ostaa itse torilta kielimuurista huolimatta. Päivisin kävimme muutaman kerran yhdessä syömässä ravintolassa tai nautimme katukojujen antimista.

Huvilalle tullessa keitimme kahvit ja tarjolle laitettiin voileipätarvikkeita. Melkein joka päivä pidimme pelien muodossa hauskaa: pelattiin pingistä, pienellä nurmikolla futista ja sulkapalloa tai ammuttiin jousipyssyllä, useimmiten maalista ohi. Illalla sitten kokkasimme porukalla monipuolisen aterian, jonka söimme yhdessä ison pöydän ääressä.

Kaikki lähti ennakkosuunnittelusta: reissun alussa käytiin heti isosti kaupassa, ostoskärryihin lastattiin kunnon määrä kasviksia ja perustarvikkeita, kuten öljyä, levitettä, erilaisia mausteita ja lisäksi maitotuotteita sekä lihaa. Niitä sitten täydennettiin tarpeen mukaan. Ruoanlaitto ja yhdessä syöminen oli enemmän itsestäänselvyys kuin neuvoteltava asia. Kiirehän ei ollut, lomalla kun oltiin ja paikallisia erikoisuuksia oli mukava maistella.

Kesällä sekä lomalla saa ja pitää rentoutua. Perusasioilla voi selvitä ilman tunnontuskia tai ajatuksia hallinnan menettämisestä. Oikein mukavaa, rentouttavaa ja maukasta kesää!